Problemen of storingen in de auto? Dat kunnen er veel zijn! Storingen aan de DSG (Storing DSG) b.v., kunnen vervelend zijn maar meestal wel te verhelpen.
Wat is een DSG?
DSG (of S-Tronic voor Audi ) staat voor ‘DirektSchaltGetriebe’ of in het Engels, ‘Direct Shift Gearbox’ (in het verleden door Volkswagen ook wel ‘Double Shift Gear’ genoemd). Het is een speciale automatische versnellingsbak, ontwikkeld door de Volkswagen Group, die razendsnel automatisch van versnelling wisselt zonder dat de aandrijving wordt onderbroken. Je hebt dus geen hinderlijke terugval in toeren of snelheid.
Dubbele koppeling
De DSG kan zo snel schakelen door gebruik te maken van twee assen met elk een eigen koppeling op de centrale, dubbel uitgevoerde as. Op elk van de assen zitten verschillende versnellingen; op de ene de oneven (1, 3, 5 en 7), op de andere as de even versnellingen (2, 4, 6).
Wanneer een bepaalde versnelling wordt gekozen, wordt de logische volgende al ‘klaar gezet’ op de andere as. Het systeem hoeft alleen maar de in gebruik zijnde koppeling te ontkoppelen en de andere te activeren. Alles wordt natuurlijk elektronisch aangestuurd.
Voordeel DSG
De DSG wordt ook wel de ‘groene versnellingsbak’ genoemd omdat het brandstofgebruik wel met 10% kan worden verminderd. Een ander voordeel is het toch snel kunnen accelereren zonder te hoeven schakelen en je dus heerlijk comfortabel kunt rijden.
Nadeel DSG
Een specifiek nadeel van de DSG is niet te noemen maar zoals bij ander elk mechanisch/elektronisch systeem, kunnen er zich storingen voordoen of werkt het niet helemaal zoals je zou verwachten.
Storing DSG/DSG Storingen
Een aantal storingen die zich kunnen voordoen bij de DSG
Inhouden bij lage snelheden; soms lijkt een auto met een DSG bij lage snelheden niet vooruit te branden. Zeer irritant wanneer bij lage snelheden weer vaart wil maken.
DSG Bak schakelt te veel en te snel terug; de DSG schakelt bij verschillende snelheden te snel terug of te ver terug wanneer je b.v. rustig wilt inhalen. Wanneer je handgeschakeld rijdt, merk je als ervaren bestuurder wel wanneer je terug moet schakelen om vlot in te kunnen halen. Dit zou je ook verwachten wanneer je in een auto met een DSG rijdt.
Schakelen gebeurt in lage toerentallen; de DSG schakelt al bij een (te) laag toerental op wat vaak een softwarematig probleem is. Je wilt wel graag dat de auto even doortrekt in een versnelling naar iets meer toeren voordat hij overschakelt.
DSG schokt in 1e of 2e versnelling; schokken van de DSG wanneer je in de 1e of 2e versnelling rijdt, vooral wanneer je te snel het gas intrapt.
Voor elk probleem is wel een oplossing te vinden maar het is wel belangrijk dat de beste oplossing voor de DSG storing wordt toegepast. Dynamic Tuning vindt altijd de beste oplossing wanneer het probleem is vastgesteld.
Wat kan Dynamic Tuning doen bij een storing aan DSG versnellingsbak?
Kick Down– en terugschakelfunctie aanpassen
Afremmen op de motor verbeteren
Wegrijden in de 2 soepeler laten lopen
S en D aanpassen naar jouw wensen (omwisselen is ook mogelijk)
Koppelbegrenzer verwijderen of verhogen (ofwel koppel DSG versnellingsbak verhogen) Hierdoor kan de motor getuned worden.
Maximale koppel capaciteit van de DSG verhogen
Schakelsnelheid/tijd verkorten
Maximaal toerental DSG verhogen
Waarom kan Dynamic Tuning helpen?
Dynamic Tuning zorgt altijd eerst voor een diagnose op maat, dan pas een oplossing voor het gevonden probleem.
Dynamic Tuning is erkend DSG Dokter; dé leverancier voor de beste meetapparatuur met bijbehorende software, voor DSG versnellingsbakken.
Aangesloten bij GMTO; wij zijn erkend GMTO Diagnose Specialist en onze medewerkers hebben een gedegen opleiding gehad.
Vraag ons je probleem te verhelpen
Neem contact op met ons en leg het probleem voor en maak en afspraak om het probleem op te lossen.
Door
Ismael
op
26 Aug 2020
Ik krijg een een probleeem met mijn dsg geeft aan storing automaat hij houdt in en wil soms niet door schakelen en soms rijdt ik ermee en dan niets aan de hand sensor? Update?
Ismael
op 26 Aug 2020