Levensduur DSG Koppeling

Levensduur DSG Koppeling

Hoe lang gaat de koppeling mee van een DSG-bak? Dat is een lastige en afhankelijk van meerdere factoren maar de koppelingsplaten hebben een gemiddelde levensduur van 150.000 – 200.000 km afhankelijk van onder andere het rijgedrag.

De DSG

De principewerking van een automatische versnellingsbak als een DSG, is hetzelfde als die van een handbediende versnellingsbak. Bij het schakelen worden namelijk verschillende tandwielen met elkaar geschakeld waardoor telkens een ander toerental ontstaat op de uitgaande as.

Bij een handgeschakelde versnellingsbak verplaats je zelf de juiste tandwielen met behulp van de versnellingspook. Dit doe je op het door jou gekozen moment. Ben je een rustige rijder, dan zul eerder (lager toerental motor) overschakelen. Een sportieve rijder zal juist doortrekken naar hogere toerentallen en dan pas overschakelen.

tandwielen koppeling

Voordat echter tandwielen kunnen worden verplaatst, zal de verbinding met de aandrijfas moeten worden verbroken door de ‘koppeling in te trappen’. Pas dan kan de juiste versnelling worden ingeschakeld waarna je de verbinding met de aandrijfas weer hersteld door de ‘koppeling los te laten’. De tijd die dit proces kost, wordt bepaald door de bestuurder.

Door nu het schakelproces te automatiseren, dus vanzelf te laten gebeuren, kun je veel relaxter rijden. Ook kan het brandstofverbruik positief worden beïnvloed. Voorwaarde hierbij is natuurlijk dat het allemaal soepel verloopt. Je daarvoor heel wat elektronica en sensoren voor nodig en natuurlijk goede besturingssoftware met de juiste instellingen.

De koppeling

Het zijn de koppelingsplaten in het koppelingsmechanisme die telkens van elkaar en tegen elkaar worden gedrukt bij het schakelen. Dat zijn ook de momenten waarop de koppelingsplaten het meest slijten. In een DSG-bak zit een dubbele geïntegreerde koppeling waarvan telkens één ingeschakeld is en zorgt voor de koppeling met de aandrijfas.

De andere koppeling wordt pas ingeschakeld wanneer de besturingssoftware vindt dat het nodig is om over te schakelen naar een andere versnelling. Die andere versnelling (hoger of lager) wordt namelijk al ‘klaar gezet’ op de as die niet in gebruik is. Moet er worden overgeschakeld, dan wordt de ene koppeling ontkoppeld en tegelijkertijd de ander gekoppeld.

En dat in de kortst mogelijke tijd, tienden van seconden. Dat is de kracht van de DSG: snel en soepel schakelen zonder dat je er bij na hoeft te denken.

Slijtage koppeling

Koppelingsplaten slijten altijd en moeten op een gegeven moment worden vervangen. Dat geldt ook voor platen van een handbediende versnellingsbak. Bij een DSG is het slijten onder andere afhankelijk van het rijgedrag en hoe goed de besturingssoftware is met de bijbehorende instellingen.

Wanneer de DSG te vaak, te snel, te vroeg schakelt, slijten de platen ook sneller. Daarom kan het geen kwaad om deze te laten controleren wanneer:

  • De DSG niet optimaal schakelt
  • Storingslampje DSG brandt
  • Rare (bij)geluiden hoort tijdens het schakelen
  • Trilling tijdens het schakelen
  • Schokken tijdens overschakelen van 1e naar 2e versnelling
  • Doortrekken in de 4e versnelling terwijl toerental op en neer gaat
  • Toerental gaat even omhoog terwijl de auto niet daadwerkelijk versnelt.

dsg koppeling

Dynamic Tuning is DSG-dokter

Dynamic Tuning is officieel DSG Dokter. Dit houdt in dat wij je helpen bij het oplossen van problemen met de DSG Bak of bij het optimaliseren van je DSG Automaat. Qua optimalisatie kun je denken aan:

  • Verhogen van de maximale koppel
  • Het verhogen van de schakelsnelheid
  • Maximale toerental verhogen
  • Kickdown- en terugschakelfunctie aanpassen
  • Afremmen op de motor verbeteren
  • Wegrijden in de 2 soepeler laten lopen
  • S en D aanpassen naar jouw wensen (omwisselen is ook mogelijk)

Heb je vragen?

Wil je dat wij je een prijsopgave doen voor jouw DSG. Neem dan contact met ons op.

Offerte automaatspoeling
Reactie plaatsen