DSG Mechatronic problemen en symptomen

DSG Mechatronic problemen en symptomen

De DSG Mechatronic kan soms problemen geven. Wat hiervan de symptomen kunnen zijn lees je hier.

De DSG Mechatronic

De DSG Mechatronic is de complete besturingseenheid die op de DSG versnellingsbak is gemonteerd en zorgt voor de aansturing van de versnellingsbak. Het is dus een essentieel onderdeel waar de DSG automaat niet zonder kan.

De Mechatronic en de DSG

De DSG automatische versnellingsbak bepaalt niet zelf welke versnelling wordt gebruikt. Dat doet de Mechatronic die de commando’s geeft aan de versnellingsbak. Hiervoor heeft de Mechatronic ten eerste informatie nodig van verschillende sensoren, onder andere:

  • actuele status motor
  • snelheid
  • input bestuurder
De verschillende sensoren meten de benodigde informatie als snelheid, toerental enzovoort en geven dit door aan de besturingscomputer. De hierop geïnstalleerde software berekent hiermee, afhankelijk van ingestelde gewenste waarden, grenzen en dergelijke, wat er moet gebeuren.

Moet er worden geschakeld naar een hogere versnelling? Of juist naar beneden? En hoeveel? Dit alles wordt supersnel gedaan waarna het juiste commando wordt doorgegeven aan de versnellingsbak die de opdracht uitvoert.

Mechatronic problemen/symptomen

De Mechatronic bestaat onder andere uit een computer waarop speciale software draait. Het is deze software die bepaalt hoe de aangeleverde informatie wordt behandeld. Daarnaast heeft de software bepaalde instellingen nodig om goed te kunnen werken.

Vanaf de fabriek worden standaard software en instellingen ingesteld. Deze standaarden zijn niet altijd even juist omdat de fabrikant binnen bepaalde grenzen blijft zodat men zo efficiënt mogelijk kan produceren. Enkele voorkomende problemen:

  • Te vroeg/te laat schakelen (op/neer)
  • Vreemde geluiden bij schakelen
  • Schokkerig schakelen
  • Inhouden bij lagere snelheden
  • Uit versnelling schieten

Oplossingen DSG Mechatronic

De oorzaak van de genoemde problemen kunnen in de versnellingsbak zelf liggen maar vaak of meestal is het een defect aan of niet goed functioneren van de DSG Mechatronic, de boosdoener. Vaak kan door de software bij te schaven een probleem worden opgelost maar wanneer het probleem mechanisch/elektronisch is, zal de DSG Mechatronic uit elkaar moeten.

DSG Mechatronic vervangen of repareren

Wanneer blijkt dat de problemen worden veroorzaakt door mechanisch/elektronische of hydraulische onderdelen in de DSG Mechatronic, rijst de vraag: repareren of vervangen. Wanneer reparatie niet mogelijk is of te hoge kosten geeft, moet de DSG Mechatronic worden vervangen.

Dynamic Tuning verzorgt voor de DSG Mechatronic van alle merken auto’s:

Contact

Neem contactop met ons wanneer je een probleem vermoedt met jouw DSG Mechatronic of wanneer je gewoon een vraag hebt. Wij staan je graag te woord en helpen je graag verder.

Lees ook:

Heb je vragen?

Wil je dat wij je een prijsopgave doen voor jouw DSG. Neem dan contact met ons op.

Offerte automaatspoeling
bartjan
Door

bartjan

op 11 Mar 2020

hallo, ik heb vorig jaar rond nov. de vliegwiel en koppelingsplaten laten vervangen, nou heeft de dsg last van in stapjes lopende toerental wat ook kenmerkend is bij het wegrijden of al rijdend nou lijkt het alsof de dsg slips tijdens het acceleren. beetje raar aangezien alles al vervangen is, en bij een warme motor trekt de meeste problemen weg maar dat is puur afhankelijk of de dsg een goeie dag heeft of niet (klinkt raar) kan het zo zijn dat de mechantronic kapot is en hoe kan ik dat het beste zelf controleren?mvgbartjan

Reactie plaatsen