DSG Bak schakelt te vaak en te snel terug

DSG Bak schakelt te vaak en te snel terug

Heb je een DSG Automaat en ervaar je problemen met het terugschakelen? Schakelt de DSG Bak te snel en te vaak terug? Wij leggen je uit hoe dit komt en hoe je dit probleem kunt oplossen.

Waardoor ontstaan schakelproblemen?

Het probleem van het te vroeg terugschakelen en te laat opschakelen is eigenlijk terug te brengen tot één gegeven. Namelijk de software die in de bak verwerkt zit. Afhankelijk hiervan schakelt de bak 1, 2 of soms wel 3 versnellingen terug. Dit terugschakelen is nodig om gebruik te maken van de pk’s bovenin.Dit zal in een hogere versnelling langer duren.
Er kan zich bijvoorbeeld een situatie voordoen waarbij je rustig in de zesde versnelling rijdt en besluit in te halen. Door de gevraagde acceleratie zal de bak terugschakelen naar de vijfde, vierde of soms zelfs derde versnelling.

Dit is vooral niet gewenst bij sterke 6-cilinders en TDI’s, aangezien deze motoren in een laag aantal toeren erg veel koppel hebben, het terugschakelen is dan totaal overbodig. Wanneer de bak dus in de huidige versnelling zou moeten kunnen blijven zitten is er vanzelfsprekend ook sprake van minder slijtage aan allerlei aanverwante zaken in de auto.
dsg-bak-schakelt-vaak-terug

Aansnijden van bochten en terugschakelen

Ook tijdens het aansnijden van bochten is het absoluut niet gewenst dat de bak terugschakelt. In de eerste plaats brengt dit onbalans met zich mee en is het dus gevaarlijk voor zowel bestuurder als andere weggebruikers.

De software zorgt voor een beperkt motorvermogen waardoor terugschakelen dan noodzakelijk wordt geacht. Niet in de laatste plaats om de koppeling te ontlasten. Maar het grootste bezwaar van terugschakelen in bochten is simpelweg dat het gevoel van een bocht ‘lekker aansnijden’, enigszins verdwijnt.

Aanpassing in de software: problemen oplossen

De oplossing hiervoor ligt in een aanpassing van de software. Door deze aanpassing schakelt de bak, bij het intrappen van het gaspedaal tot circa 70%, niet terug. Alleen wanneer de kickdown knop wordt ingetrapt schakelt de bak terug om zo de hoge pk’s te bereiken in een lagere versnelling.

Wellicht herken je ook deze problemen?

Er kunnen zich diverse problemen voordoen met de DSG Bak. Denk bijvoorbeeld aan:

Dynamic Tuning, erkend DSG Dokter

Dynamic Tuning is officieel DSG Dokter. Dit houdt in dat wij je helpen bij het oplossen van problemen met de DSG Bak of bij het optimaliseren van je DSG Automaat. Qua optimalisatie kun je denken aan:

  • verhogen van de maximale koppel
  • het verhogen van de schakelsnelheid
  • maximale toerental verhogen
  • kickdown- en terugschakelfunctie aanpassen
  • afremmen op de motor verbeteren
  • wegrijden in de 2 soepeler laten lopen
  • S en D aanpassen naar jouw wensen (omwisselen is ook mogelijk)
  • Koppelbegrenzer verwijderen of verhogen. Hierdoor kan de motor getuned worden.

Heb je vragen?

Wil je dat wij je een prijsopgave doen voor jouw DSG. Neem dan contact met ons op.

Offerte automaatspoeling

Martin
Door

Martin

op 10 Jun 2020

Audi a3 3.2 .. Bij terug schakelen hoor ik een tak tak.geluid bij elke versnelling. Is dat normaal..mvg.martin.

Patrick
Door

Patrick

op 14 Oct 2019

goede dag ik heb polo 6r dsg 1.6 TDI gechipt na 140 pk de Auto schakeld heel snel op wat kost het omdat te veranderen en vind m niet lekker schakelen van ze 1 na 2 versnelling vooral bij file rijden

Reactie plaatsen