DSG bonkt bij opschakelen of terugschakelen

Heb jij een mooie Volkswagen of Audi (S-Tronic = DSG) met een DSG automatische versnellingsbak, maar bonkt of schokt deze bij het schakelen? Dan heb je een probleem dat wij voor je kunnen oplossen voordat het in de papieren gaat lopen. Blijf er niet te lang mee doorrijden om erger te voorkomen.

Soepel schakelende DSG

Een automatische versnellingsbak zoals de DSG, moet altijd soepel en snel schakelen, waarvan je bijna niets merkt. Om dit voor elkaar te krijgen maakt de DSG gebruik van verfijnde technieken die in de loop der jaren steeds beter zijn geworden. De DSG heeft twee assen (dubbele as; binnen- en buiten-as) met elk een aantal versnellingen (tandwielen) erop: even versnellingen op de ene as en de oneven versnellingen op de andere as. 

dsg bonkt bij schakelen - dubbele koppelingBeide assen zijn met de motor gekoppeld via een eigen koppelingsgroep die telkens op het juiste moment in- en uitschakelt op aansturing van de besturingseenheid, de mechatronic. Het systeem berekent continu welke versnelling de volgende moet zijn na de actuele ingeschakelde versnelling. Bij het accelereren zal de bak op een geven moment in de derde versnelling rijden waarbij, omdat de auto nog steeds accelereert, de vierde versnelling klaarstaat op de andere as. Zou de auto afremmen, dan zou de tweede versnelling klaarstaan op diezelfde as.

Het berekenen en klaarzetten van de juiste versnelling gaat razendsnel en het overschakelen van de ene koppeling naar de andere gaat in tienden van seconden. Vandaar dat deze automatische versnellingsbakken zo supersnel kunnen schakelen. Een en ander houdt wel in dat je deze volautomatische versnellingsbakken goed moet onderhouden.

dsg bonkt bij schakelen - deel mechatronicBonken van de DSG

Het bonken of schokken van een automatische versnellingsbak bij elke schakeling omhoog of omlaag, komt meestal door vervuilde versnellingsbakolie. Deze olie raakt op den duur altijd vervuild met slijpsel van de tandwielen wat zich ophoopt in de verfijnde structuur van de bak. Hierdoor kan de bak minder soepel gaan schakelen, wat voelt als een bonkend of schokkerig gedrag. De bakken met een zogenoemde natte koppeling, waarbij de koppelingsplaten in dezelfde olie meedraaien, hebben ook meer last van vervuiling en hebben vaker onderhoud nodig.

Ga naar wat is de mechatronic voor meer informatie.

Automaatspoeling

Het op tijd en regelmatig verversen van de versnellingsbakolie is essentieel voor het goed blijven functioneren van een DSG-versnellingsbak. Bij Dynamic Tuning doen we dat met de powerflush, waarbij we niet alleen de oude olie aflaten en de bak weer vullen. De speciale powerflush werkt geheel automatisch en spoelt het hele systeem, waardoor alle vervuiling wordt verwijderd en pas daarna wordt het systeem weer gevuld met de juiste olie. Dat de juiste olie wordt gebruikt is ook van belang, het gebruik van andere olie kan de levensduur van de DSG verkorten.

Ga naar automaatspoeling voor meer informatie.

Laat je DSG onderhouden

Alle auto’s en onderdelen daarvan hebben onderhoud nodig. Dat geldt ook voor de automatische versnellingsbakken. Daarom is het belangrijk dat je de auto regelmatig laat onderhouden, zodat problemen kunnen worden voorkomen of aanwezige problemen op tijd ontdekt worden. Dat kan je heel veel onkosten schelen. Zo moet je regelmatig de olie in versnellingsbak laten verversen en de bak laten spoelen.

Ga naar Onderhoud DSG

Tuning DSG

Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.

Offerte automaatspoeling

Gerelateerde onderwerpen

arrow_drop_up arrow_drop_down