Ratelend, tikkend of krassend geluid bij DSG

Heb je een auto met een DSG automatische versnellingsbak en hoor je een ratelend, tikkend of krassend geluid onder de motorkap? Grote kans dat er iets niet in orde is met de DSG. Je moet er niet te lang mee doorrijden, maar ga langs een garage waar ze verstand hebben van DSG-bakken voordat je tegen echt hoge kosten aanloopt.

ratelend geluid DSG vliegwiel met koppeling

Wat kan er aan de hand zijn?

Het trillen of het tikkende geluid kan verschillende oorzaken hebben:

Vliegwiel (dubbel massa)

Een vliegwiel van een verbrandingsmotor is een verzwaarde ronde schijf die aan de krukasflens is gemonteerd. Aan de andere kant van de schijf zit de koppelingsgroep en de versnellingsbak. Doordat de krukas bij iedere arbeidsslag van een zuiger eerst het vliegwiel in beweging moet brengen, vangt dit een deel van de schokken op. Het kost energie om het vliegwiel op gang te brengen, maar door het gewicht is het wiel ook moeilijker te stoppen waardoor een motor rustiger loopt.

Tegenwoordig bestaat een vliegwiel uit twee tegen elkaar geplaatste schijven (primaire en secundaire schijf) met sterke veren ertussen. Dit noemt men een dubbelmassa vliegwiel. Door de veren tussen de schijven worden de trillingen van het overbrengen van de krachten van de motor op de versnellingsbak nog beter gedempt.

Het mag duidelijk zijn dat wanneer een vliegwiel beschadigt raakt of versleten is het vliegwiel de trillingen minder goed dempt en de trillingen goed voelbaar zijn.

ratelend geluid DSG koppeling DSG

Koppeling

Versleten koppelingsplaten kunnen ook trillingen veroorzaken doordat de platen minder goed op elkaar ingrijpen. Slijtage van koppelingsplaten is normaal, maar koppelingsplaten moeten een bepaald aantal kilometers meegaan. Wanneer koppelingsplaten sneller slijten dan normaal, kan rijgedrag daar een oorzaak van zijn. Het vervangen van versleten koppelingsplaten is de enige oplossing.

Het is echter van belang de instellingen van de DSG te laten controleren om de werkelijke oorzaak van de slijtage te kunnen bepalen.

Lagers

Wat geldt voor koppelingsplaten geldt in mindere mate ook voor de lagers in een motorblok en versnellingsbak. Deze zijn altijd onderhevig aan slijtage, maar gaan veel langer mee dan koppelingsplaten door de constante smering. Voor lagers is smering essentieel en wanneer dit onvoldoende gebeurt, slijten lagers sneller.

Vervuiling kan de oorzaak zijn van een slechtere smering van de lagers van een versnellingsbak en daarom is regelmatige verversing van de versnellingsbakolie belangrijk.

Voorkom te hoge kosten

Wanneer je trillingen ervaart, tikkende of krassende geluiden hoort, blijf daar dan niet mee rondrijden, maar kom zo snel mogelijk naar onze garage in Hoogeveen. Te lang doorrijden met deze symptomen kan je flink op kosten jagen terwijl dat niet nodig is wanneer we op tijd kunnen ingrijpen.

Wat doet Dynamic Tuning?

Wij zijn de specialist in het Noorden en hebben veel ervaring met alle soorten automatische versnellingsbakken zoals DSG, DCT, PDK en S-Tronic. Dit zijn allemaal soortgelijke versnellingsbaktechnieken die een specifieke kennis vereisen van de monteur.

Wij kunnen elke automatische versnellingsbak controleren op de juiste werking, geïnstalleerde software en instellingen. Hierdoor kunnen we de versnellingsbak perfect afstellen om een probleem op te lossen of gewoon geheel naar jouw wensen, bijvoorbeeld omdat je wat sportiever wilt kunnen rijden.

Laat je DSG onderhouden

Alle auto’s en onderdelen daarvan hebben onderhoud nodig. Dat geldt ook voor de automatische versnellingsbakken. Daarom is het belangrijk dat je de auto regelmatig laat onderhouden, zodat problemen kunnen worden voorkomen of aanwezige problemen op tijd ontdekt worden. Dat kan je heel veel onkosten schelen. Zo moet je regelmatig de olie in versnellingsbak laten verversen en de bak laten spoelen.

Ga naar Onderhoud DSG of Automaatspoeling.

Tuning DSG

Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.

Offerte automaatspoeling

Gerelateerde onderwerpen