Schokt jouw DSG Automaat in de eerste of tweede versnelling of bij het wegrijden? Schakelt je DSG Bak schokkerig? In basis is het zo dat een DSG bak wegrijdt in de eerste en de tweede versnelling tegelijkertijd.
Er kan een probleem ontstaan wanneer je het gas te diep intrapt. Dit geeft dan een ongewenste acceleratie. Dynamic Tuning kan de software in de auto zo programmeren dat voorkomen wordt dat de versnelling 'te makkelijk' in de 1 schiet.
Wegrijden in de tweede versnelling
Om soepel weg te rijden vanuit stilstand rijdt een DSG bak weg in de tweede versnelling al kan dit per software nog wel verschillen. Feitelijk rijdt een DSG bak weg in zowel de eerste als de tweede versnelling, aangezien er sprake is van twee koppelingen. Deze overgang van de eerste naar de tweede versnelling hoort soepel te verlopen, maar dit is dus niet altijd het geval.
Wanneer doet dit probleem zich voor?
Het probleem doet zich voor wanneer je het gaspedaal heel snel en diep intrapt. De versnellingsbak schiet dan toch in de 1e versnelling. Dit geeft een acceleratie die je niet wilt en heeft als gevolg dat er behoorlijk abrupt wordt opgetrokken wat als onprettig wordt ervaren.
Kan de 1e versnelling uitgeschakeld worden?
Een simpele oplossing ligt voorhanden en klinkt erg logisch. Deze ‘oplossing’ wordt bij verschillende dealers toegepast en bestaat simpelweg uit het elimineren of verwijderen van de eerste versnelling in de DSG. Groot nadeel hiervan is dat de schakelpunten van de andere versnellingen ook hoger worden wat weer een behoorlijk nadeel kan zijn.
Wij staan voor maatoplossingen
Dynamic Tuning garandeert maatoplossingen. Geen enkele standaardoplossing lijkt haalbaar voor de problemen rondom het optrekken met een DSG bak. Wat wij doen is het volgende: Bij een DSG automaat is er een D en een S stand. De D staat voor Drive, de S staat voor Sport.
Wij hebben een methode gevonden om deze twee standen individueel te programmeren. Na een heel lang technisch verhaal komt het erop neer dat het systeem wordt geforceerd zo veel mogelijk in de tweede versnelling te rijden en de eerste versnelling zoveel mogelijk te mijden.
Problemen met de DSG Automaat
Naast de ongewenste acceleratie in de eerste of tweede versnelling zijn er andere problemen die zich voor kunnen doen met een DSG Automaat: