De DSG, Direct Shift Gearbox of DirektSchaltGetriebe, de automatische versnellingsbak voor verschillende modellen van Volkswagen, Seat, Audi (S-Tronic), Porsche (PDK) en BMW (DCT). Een mooi vernuftig schakelsysteem wat supersnel schakelen kan, mits alles goed werkt. En dat is niet altijd het geval. Een van de problemen wat een DSG-bak kan hebben is het te vroeg opschakelen, dus van 2 naar 3, 3 naar 4, enz.
Principe werking DSG
De meeste mensen rijden in een auto met een handgeschakelde versnellingsbak waarbij ze alle handelingen op het juiste moeten uitvoeren. Je bent zelf de computer die berekent wanneer je moet schakelen én je bent het uitvoerende orgaan wat de handelingen uitvoert. Bij een volautomatische versnellingsbak als een DSG (of S-Tronic, PDK, DCT), gaat dit alles volledig automatisch. Het enige wat je als bestuurder hoeft te doen, is het gaspedaal of de rem te bedienen. Het systeem bepaalt geheel zelfstandig de uit te voeren handelingen. Dit doet het aan de hand van jouw handelingen en informatie vanuit het informatiesysteem over zoals de snelheid en toerental van de motor.Het systeem berekent razendsnel wat er moet gebeuren en heeft de juiste versnelling al klaar staan op een de twee assen in de versnellingsbak. Het enige wat het moet doen, is deze as in werking stellen terwijl het de andere buiten werking stelt. Hiervoor heeft de bak dus twee koppelingen ingebouwd verbonden met een van de twee assen. Op de ene as zitten de tandwielen voor de oneven versnellingen en de even versnellingen zitten op de andere. Door dit principe kan een DSG-bak heel snel en soepel schakelen.
Te vroeg opschakelen DSG
Een automaat heeft geen normale versnellingspook, maar wel een iets vergelijkbaars waarmee je de auto in de parkeerstand (P), achteruit (R) of stand rijden (D) zet. Meestal kun je ook de sportstand (S) kiezen waardoor je sportiever kunt rijden. Normaal gesproken rijd je in de D-stand, dus voor een normaal rijgedrag. In deze stand bepaalt de rekeneenheid zelf wanneer het opschakelt. Dat doet het, door onder andere te kijken naar het toerental en de gereden snelheid. Normaal schakelt het systeem soepel op wanneer je het gaspedaal rustig bedient.Maar soms wil je als bestuurder sneller accelereren om bijvoorbeeld vlot te kunnen inhalen. Dan trap je het gaspedaal even sneller en verder in om voldoende snelheid te maken. Het is dan heel vervelend wanneer de DSG direct opschakelt naar een hogere versnelling, waardoor kracht en snelheid verloren gaat. Op deze momenten moet het systeem juist in dezelfde versnelling blijven en soms zelfs terugschakelen naar een lagere.
Schakelmomenten DSG
Deze schakelmomenten, zoals ze heten, zijn vastgelegd in de besturingssoftware van de DSG. Deze zijn echter wel te wijzigen, en dat is precies wat we doen bij Dynamic Tuning wanneer je een probleem ervaart met de DSG. Schakelt jouw DSG in D-stand te vroeg op? Vind je dat de DSG van jouw auto te vroeg opschakelt in de D-stand, maak dan een afspraak voor een diagnose bij Dynamic Tuning. Wij hebben de kennis, ervaring, opgeleide monteurs en de juiste apparatuur om elk onderdeel te controleren. Niet alleen op de juiste werking maar ook op de juiste instellingen. We kunnen alles naar jouw wensen instellen, mits de benodigde instellingen binnen de toegestane veilige grenzen vallen. Elk model auto heeft namelijk zijn eigen veiligheidsgrenzen waar bepaalde waarden binnen moeten blijven.
Laat je DSG onderhouden
Alle auto’s en onderdelen daarvan, hebben onderhoud nodig. Dat geldt ook voor de automatische versnellingsbakken. Daarom is het belangrijk dat je de auto regelmatig laat onderhouden zodat problemen kunnen worden voorkomen of aanwezige problemen op tijd ontdekt. Dat kan je heel veel onkosten schelen. Zo moet je regelmatig de olie in versnellingsbak laten verversen en de bak laten spoelen. Ga naar automaat spoelenvoor een afspraak.
Heb je vragen?
Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.