DSG schakelt te snel in S-stand

De S-stand van een DSG-automaat zou een sportiever rijgedrag moeten geven maar dat doet het niet altijd. Wat is de S-stand en hoe zorg je ervoor dat je wel sportief kunt rijden?
S-stand DSG schakelt te snel

Wat is de S-stand van een DSG-automaat?

Elke DSG-automaat heeft twee standen waarin je kunt rijden, de D (Drive) en S (Sport), naast de R van ‘Reverse’ (achteruit) en de P-stand (Parkeren). Voor een normaal en rustig rijgedrag, rijd je in de D-stand. Hierbij schakelt de versnellingsbak geheel automatisch naar de juiste versnelling. Dat wil zeggen naar een hogere versnelling wanneer je gas geeft, en naar een lagere versnelling, wanneer je afremt. Wil je sneller kunnen optrekken, dan zet je de versnelling in de S-stand. Je kunt dan langer doortrekken en zal de versnellingsbak later overschakelen naar de volgende versnelling.

Werking DSG-automaat

Een volautomatische versnellingsbak is een genot om in te rijden. Je hoeft alleen maar gas te geven en op tijd te remmen, terwijl het schakelsysteem zorgt voor de juiste versnelling. Je rijdt heerlijk ontspannen als je er eenmaal aan bent gewend. Want het is even wennen voor iemand die altijd een handgeschakelde versnelling heeft gebruikt.
Vind je een gewone automaat al lekker rijden, dan is de DSG helemaal genieten. De DSG schakelt namelijk sneller en soepeler door de toegepaste techniek van de dubbele koppeling (DSG = Direct Shift Gearbox of DirektSchaltGetriebe). Een DSG-bak schakelt sneller doordat het alleen maar hoeft te wisselen van koppeling: de ene uitschakelen en tegelijkertijd de andere koppeling inschakelen.
S-stand DSG schakelt te snel koppeling
Deze twee koppelingen zijn beide verbonden met een eigen as in de versnellingsbak met daarop een aantal tandwielen voor een bepaalde versnelling. Op de ene as zitten de oneven versnellingen, op de andere de even versnellingen. Door op tijd de juiste versnelling voor te schakelen op de as van de gedeactiveerde koppeling, kan een DSG dus razendsnel schakelen. Maar soms schakelt een DSG te snel op of juist te laat terug, en dat is in de S-stand niet de bedoeling. In de S-stand wil je dat de auto snel reageert op alles wat er gebeurt.
Dit vergt veel van de koppelingen en helemaal wanneer de DSG steeds verkeerd schakelt, waardoor de platen sneller aan vervanging toe zijn.
Ga naar problemen met DSG-koppeing.

S-stand schakelt te snel op

Wanneer je even sportief wilt rijden in plaats rustig te cruisen, gebruik je de S-stand. Wanneer de DSG perfect is afgesteld, kun je sneller en langer doortrekken en schakelt de bak later over naar de volgende versnelling. Kun je niet lekker doortrekken, dan heb je een probleem met de besturing van de versnellingsbak. De besturing gebruikt allerlei signalen om te kunnen bepalen welke versnelling de volgende moet zijn.
Hiervoor ‘kijkt’ het systeem onder andere naar de handelingen van de bestuurder, naar de snelheid van de auto en het toerental van de motor. De besturing gebruikt daarnaast een aantal instellingen waarmee het berekent wat er moet gebeuren. Staat een bepaalde instelling (of meerdere) niet helemaal goed, dan kan het systeem een verkeerde beslissing nemen. Het kan dan bijvoorbeeld al bij een laag toerental overschakelen.
S-stand DSG schakelt te snel tandwielen

S-stand schakelt te laat terug

Bovenstaande geldt ook bij het afremmen (gas los of rempedaal bediend). Dan moet het systeem op tijd een lagere versnelling voorschakelen en switchen van koppeling. Soms gaat dat niet goed omdat het systeem ervan uitging dat er hogere versnelling nodig zou zijn. Het duurt dan te lang voordat de lagere versnelling alsnog is klaargezet en alsnog terug geschakeld wordt. Dit probleem kun je ook laten oplossen door de instellingen te laten veranderen.

Diagnose stellen en probleem oplossen

Maak direct een afspraak bij de vakmensen van Dynamic Tuning, wanneer je deze problemen herkent. Wij kunnen de DSG-bak controleren en perfect instellen. Hiervoor gebruiken we altijd de nieuwste apparatuur en software en de kennis van onze monteurs ook altijd up-to-date.
Ga naar DSG-dokter lost het op.

Andere problemen met de DSG?

Een DSG is een vernuftig stukje techniek, maar dat betekent niet dat er niets defect kan raken. Heb je last van schokkerig optrekken, rare bijgeluiden of schakelt de bak gewoon niet lekker? Blijf er niet mee rijden, maar kom zo snel mogelijk naar Dynamic Tuning. Voorkom grotere onkosten door te blijven rondrijden met een (bijna) defecte DSG-bak of versleten koppelingsplaten.

Onderhoud DSG

Onderhoud is belangrijk en dat geldt ook voor een DSG versnellingsbak. Deze verfijnde techniek kan niet zonder goed en tijdig onderhoud.
Ga naar Onderhoud DSG.

Tuning DSG

Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.
Offerte automaatspoeling

Gerelateerde onderwerpen