Een automatische versnellingsbak, zeker de DSG van Volkswagen en Seat, moet een genot zijn om mee te rijden. Maar wat als de DSG alleen even of oneven versnellingen gebruikt? Dan is er iets niet helemaal goed met de instellingen of de software. Dynamic Tuning kan het probleem voor je oplossen.
Snelle automaat
Normaal bedoelen we met een snelle automaat de auto zelf: een auto met een automatische versnellingsbak die lekker vlot optrekt en met een hoge topsnelheid. Maar hier bedoelen we de DSG, een automatische versnellingsbak die razendsnel schakelt. Sneller dan je zelf kunt schakelen met de hand, maar ook sneller dan een normale automatische versnellingsbak. De DSG (Direct Shift Gearbox) kan zo snel schakelen door de toegepaste techniek van een dubbele koppeling. De automaat hoeft alleen maar te wisselen van koppeling. Dat wil zeggen, de ene koppeling ontkoppelen en tegelijkertijd de andere inschakelen. De ene koppeling is verbonden met een as met daarop de tandwielen van de oneven versnellingen, de andere met de as met even versnellingen.De truc is om op tijd de juiste versnelling voor te schakelen op de niet gebruikte as, dus de koppeling die is ontkoppeld. Dat betekent bij het accelereren dat telkens een hogere versnelling klaar staat, zodat het systeem alleen maar de andere koppeling hoeft te activeren. Bij het afremmen zal steeds een lagere versnelling klaar staan en ingeschakeld worden. Het grote voordeel hiervan is dat hierdoor bijna geen vermogen verloren gaat bij het schakelen, zoals bij normaal schakelen. Hiermee bespaar je brandstof, mits je normaal blijft rijden.
Alleen even of oneven versnellingen
Wanneer een DSG perfect is afgesteld en de juiste software gebruikt, is het heerlijk relaxed rijden in een auto met een DSG. Maar soms is de software 'out of date' of zijn een instellingen niet helemaal goed, waardoor het schakelgedrag verandert. Zo kan het gebeuren dat alleen de oneven versnellingen werken of alleen de even versnellingen. De bak schakelt dan bijvoorbeeld van 1e versnelling naar de 3e, dan naar de 5e en tenslotte naar de 7e, mits aanwezig. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want hierdoor kunnen te grote krachten komen te staan op de tandwielen en assen. Vooral bij het terugschakelen zal de motor het zwaar te verduren krijgen.
Diagnose stellen en probleem oplossen
Wanneer jouw DSG alleen de even of alleen de oneven versnellingen gebruikt, is het verstandig de DSG zo snel mogelijk te laten controleren. Wij kunnen met onze diagnostische apparatuur en kennis, achterhalen wat het probleem is. Het kan de software zelf zijn, een of meerdere instellingen of een combinatie van beiden. We laden de juiste software en de juiste instellingen in de computer nadat we de oude gegevens hebben veilig gesteld. In onze databank hebben we altijd de juiste actuele software paraat van alle modellen met een DSG of vergelijkbare automatische versnellingsbak. Dit zijn bijvoorbeeld de S-Tronic (Audi), PDK (Porsche) en DCT (BMW). Maak een afspraak bij onze DSG-dokter.
Mogelijke andere problemen
Heb je daarnaast van bijvoorbeeld de schakelvolgorde:
De versnellingsbak schakelt te snel over of juist te vroeg terug.
De DSG schakelt niet door naar de hoogste versnelling.
De DSG versnellingsbak schakelt willekeurig naar een onlogische versnelling.
Onderhoud is belangrijk en dat geldt ook voor een DSG versnellingsbak. Deze verfijnde techniek kan niet zonder goed en tijdig onderhoud. Zo is het regelmatig spoelen van de automaat verstandig zodat alles soepel blijft draaien.