turbo maakt lawaai

Turbo maakt lawaai

Dat je sommige oude turbo’s hoort is normaal, maar een moderne turbo hoort geen lawaai te maken.

Turbogeluiden

Turbo’s kunnen een karakteristiek geluid maken bij het schakelen wat veroorzaakt wordt door de zogenoemde dump-valve of blow-off. Je kunt zelfs kiezen voor een bepaald geluid door een dump-valve van een bepaald merk te monteren. Wanneer je andere piepende, gierende, fluitende of schurende geluiden hoort onder de motorkap, kan dat heel goed een defecte of beschadigde turbo zijn.

De turbo is een belangrijk, maar gevoelig onderdeel van de auto. Het is verstandig meteen naar een garage te gaan wanneer jouw turbo lawaai maakt. Hiermee voorkom je waarschijnlijk onnodig hoge kosten.

Turbo’s: niet meer weg te denken

De turbo zit al lang niet meer alleen op dieselmotoren en steeds meer fabrikanten plaatsen benzinemotoren met een turbo in hun modellen. De autofabrikanten hebben namelijk steeds meer te maken met strenge regels met betrekking tot het milieu. Ze moeten steeds zuinigere auto’s maken met zo min mogelijk uitstoot van schadelijke gassen. Een oplossing hiervoor is het lichter maken van de motoren en zorgen voor een efficiënt verbrandingsproces in de motor. Met het toepassen van een turbo slaan ze hierbij twee vliegen in een klap.

turbo maakt lawaai kleinere motoren

De turbo maakt het een beter verbrandingsproces mogelijk samen met de steeds beter wordende besturing van de motor. De turbo geeft een motor ook meer vermogen zonder dat deze meer gaat verbruiken, waardoor de motor kleiner en lichter kan worden uitgevoerd. Hiermee vermindert ook het verbruik van de auto.

Lawaaierige turbo

In een normale turbo zitten twee belangrijke onderdelen: een turbine en een compressor. Het zijn twee schoepenwielen die samen op een as zijn gemonteerd; elk in een eigen ‘huis’. Het turbinewiel wordt aangedreven oor langsstromende uitlaatgassen, terwijl aan de andere kant het compressorwiel meedraait met hetzelfde toerental. Het compressorwiel zuigt gefilterde lucht aan en brengt dit met een hogere druk naar de cilinders. Door de zeer hoge toerentallen van de turbo en de hoge temperaturen van de uitlaatgassen kunnen er problemen ontstaan door:

  • Slechte of geen smering van lagers.
  • Verminderde of onvoldoende koeling van de onderdelen.
  • Olielekkage.
  • Aantasting van het materiaal.

onderhoud turbo maakt lawaai

De smering en de koeling van de turbo gebeurt met motorolie uit het oliesysteem van de motor. Slechte en onvoldoende smering kan zorgen voor overmatige slijtage van lagers met lawaai als gevolg. Door de hoge temperaturen en druk in het compressorhuis kunnen scheurtjes in het materiaal ontstaan waarlangs lucht kan ontsnappen, wat een gierend of fluitend geluid kan maken.

Laat de turbo nakijken

Maakt jouw turbo lawaai, wacht dan niet te lang met deze te laten controleren door een garage. Wij kunnen dat ook voor je doen, zodat je heel snel weet waar je aan toe bent. Beter laat dan te laat!

Gerelateerde onderwerpen

Wie zijn wij?

Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat.

Lees meer over ons.

Reactie plaatsen