geluid kapotte turbo

Geluid kapotte turbo

Een turbo kan defect raken, maar merk je daar direct wat van of moet er eerst iets compleet vastlopen en maakt een kapotte turbo geluid? Vragen waar Dynamic Tuning antwoord op geeft.

Een turbo geeft een motor letterlijk meer lucht, doordat hij de benodigde lucht voor de verbrandingsmotor onder druk aanvoert. Door deze hogere druk komt meer zuurstof binnen, waardoor een betere verbranding plaatsvindt en zo zorgt voor een lager brandstofverbruik. De hoge druk ontstaat doordat een schoepenwiel lucht aanzuigt en comprimeert, waarna het naar de cilinders gaat, na eerst te zijn gekoeld door de intercooler. Het mooie van dit compressiewiel is dat het wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Het compressiewiel zit namelijk op dezelfde as van een ander schoepenwiel die in verbinding staat met het uitlaatsysteem.

Hoe meer uitlaatgassen langs dit schoepenwiel gaan, des te meer toeren het compressiewiel maakt en meer lucht naar de cilinders gaat. Dat wil zeggen dat het toerental van de turbo afhankelijk is van het toerental van de motor. En dat is ook direct het nadeel, want het duurt altijd even voor de turbo helemaal op toeren is. Dat noemen we het turbogat, wat echter bij moderne turbo’s bijna niet meer voorkomt door een verbeterde techniek.

Wil je meer weten over de werking en het turbogat, ga dan naar werking turbo.

geluid kapotte turbo gedemonteerde

Je kunt je voorstellen dat iets wat met hoge toeren draait goede smering nodig heeft. Dat geldt ook voor de as met daarop de schoepenwielen van de turbo, waarvan het toerental kan oplopen tot boven de 200.000 toeren per minuut. Dit zijn zeer hoge toerentallen en dat vergt veel van de toegepaste materialen en de gebruikte lagers. De lagers van een turbo worden gesmeerd door het smeersysteem van de motor, dus met dezelfde motorolie. Een goed werkende en gesmeerde turbo zul je (bijna) niet kunnen horen boven het geluid van de motor uit. Het wordt anders wanneer een turbo defect raakt, want een kapotte turbo kan heel veel lawaai veroorzaken, maar ook minder alarmerende geluiden maken.

Een kapotte turbo of een minder goed werkende turbo kun je vaak herkennen aan het geluid. Het meest voorkomende geluid is het fluiten van een turbo, wat sommige mensen juist stoer vinden klinken. Maar wanneer ze te lang blijven rijden met deze fluitende turbo lopen ze kans dat ze met een vastgelopen turbo langs de kant komen te staan. Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden. Een turbo met versleten lagers en beschadigde schoepenwielen zal binnen de kortste keren geheel vastlopen met alle gevolgen van dien.

Het maakt niet uit welke geluiden de turbo maakt, wanneer het anders klinkt dan normaal, dan is het tijd om dit zo snel mogelijk te laten controleren. Voorkomen dat de turbo geheel vastloopt kan je veel schelen op de uiteindelijke rekening.

De bovenstaande symptomen geven eigenlijk ook al aan wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van een kapotte turbo. Een slecht werkende of kapotte turbo kan voor veel problemen zorgen met de motor en andere onderdelen.

Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat.

Lees meer over ons.

Reactie plaatsen