Kapotte turboklep zorgt voor problemen

Een turbo van een automotor zorgt voor een efficiëntere verbranding van de brandstof en zo voor betere prestaties van de motor. Maar soms werkt de turbo niet goed meer door een defecte turboklep. Wat is dat eigenlijk?Een turbo is aangesloten op het uitlaatsysteem van de motor, zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk. In de turbo zitten 2 schoepenwielen in een behuizing die lijkt op een slakkenhuis. Een van de schoepenwielen, het turbinewiel, wordt aangedreven door de uitlaatgassen en drijft tegelijkertijd het andere schoepenwiel aan.
kapotte-turboklep-onderdelen-turbo
Deze noemen we het compressorwiel en brengt de aangezogen lucht vanuit het luchtfilter met een hogere druk naar de motor. De gecomprimeerde lucht geeft betere verbranding wanneer precies de juiste hoeveelheid brandstof wordt toegevoegd.
Gekoelde lucht geeft een nog betere verbranding en vandaar dat veel motoren een zogenoemde intercooler hebben na de turbo. Deze koelt de samengeperste lucht af, waardoor een betere verbranding plaatsvindt.Het is belangrijk dat de druk van de samengeperste lucht niet te hoog wordt, daar anders een inefficiënte verbranding plaatsvindt. Daarom hebben de meeste turbo’s een zogenoemde wastegate die opengaat bij een bepaalde druk. Op dat moment voert het een groot deel van de uitlaatgassen rechtstreeks af, zonder dat het langs het turbinewiel gaat. Wanneer de druk weer afneemt, zal de klep weer verder of helemaal dichtgaan.Een turbo werkt alleen goed wanneer de turbodruk goed is. En de turbodruk is afhankelijk van de aanvoer van uitlaatgassen en een goede werking van de wastegate of turboklep. Soms blijft de wastegate hangen of zit deze vast. Wanneer de klep vastzit en niet open kan, wordt de druk te hoog met een slecht lopende motor tot gevolg. De druk kan zelfs zo hoog worden dat permanente schade ontstaat in de cilinders.
Soms blijft de klep openstaan of kan niet meer helemaal dichtgaan wat leidt tot dezelfde problemen.
Ga naar turbo voor meer informatie over de turbo.De turboklep of wastegate is verbonden met een hevelsysteem waarvan de pen is verbonden met een membraam in een klein drukvat. In deze zogenoemde actuator zit een membraam die door een veer op zijn plek wordt gehouden. De andere kant van het drukvat is door een slangetje verbonden met het compressorgedeelte van de turbo.
kapotte turboklep werking
Zolang de druk laag genoeg is, zorgt het vacuüm en de veer ervoor dat het membraam in de normale stand blijft zitten. Zodra de druk hoger wordt en de kracht op het membraam groter wordt dan tegengestelde kracht van de veer, wordt het membraam ingedrukt. Het membraam bedient dan de pen en daarmee gaat de turboklep open. De uitlaatgassen volgen nu deels de weg van de kleinste weerstand: rechtstreeks naar het uitlaatsystemEr zijn systemen waarbij de turboklep wastegate niet in huis van het turbinewiel zit, maar erbuiten en vóór de turbo. Deze overdrukklep werkt meer als een tweewegventiel, maar de principewerking is hetzelfde: een te hoge turbodruk verschuift het ventiel en opent de eigenlijke klep.Blijf niet rijden wanneer je het vermoeden hebt of zeker weet dat er iets niet in orde is met de turbo. Voorkom dat de turbo helemaal kapot loopt door een kapotte turboklep. Heb je last van:
  • Afnemend motorvermogen
  • Zwarte of blauw rook
  • Lawaaierige turbo
  • Olielekkage
Maak zo snel mogelijk een afspraak bij Garage Jansen zodat we het probleem voor je kunnen oplossen.
Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat. Lees meer over ons.