defecte turbo

Symptomen defecte turbo

Een auto met een turbo heeft meer vermogen dan een verglijkbare auto zonder turbo. Het is een slimme techniek, maar een turbo kan ook defect raken. Hoe herken je een kapotte turbo?

Simpel gezegd zorgt een turbo voor een grotere en snellere aanvoer van de lucht die de motor nodig heeft. De speciale turbine zuigt de lucht aan en perst deze met een hogere druk in het inlaatspruitstuk. De turbo bestaat uit twee schoepenwielen waarvan de ene is verbonden met het uitlaatgassensysteem van de motor. Door de uitlaatgassen gaat dit schoepenwielen draaien en de andere gaat eveneens draaien, omdat een as de twee turbines verbindt.

Wanneer je meer gas geeft en het toerental van de motor stijgt, stoot de motor ook meer uitlaatgassen uit. Hierdoor gaat de turbo steeds sneller draaien. Op vol vermogen kan de turbo zeer hoge toerentallen halen, tot wel 200.000 t/min.

Dat zijn hele hoge snelheden, wat betekent dat de turbo van hoge kwaliteit moet zijn wil deze het lange tijd volhouden. Daarnaast moet een turbo altijd voldoen gesmeerd en gekoeld worden, omdat de temperaturen te hoog worden.

Een turbo kan defect raken, bijvoorbeeld door gebrek aan smering en koeling, te hoge druk en temperatuur. Maar hoe weet je dat?

Het is belangrijk dat je een slecht werkende turbo herkent, om grote problemen (en kosten) te voorkomen. Een defecte turbo kun je onder andere herkennen aan:

  • Blauwe rook uit de uitlaat: dit duidt op motorolie die samen met de brandstof verbrandt.
  • Witte rook uit de uitlaat. Dit kan betekenen dat de turbo vervuild is.
  • Zwarte rook uit de uitlaat betekent een tekort van lucht in de motor.
  • Minder vermogen door een slecht aanzuigende turbo.
  • Een fluitend geluid waarvan sommige mensen denken dat het normaal is, maar het kan duiden op scheurtjes in de turbo.
  • Een hoog olieverbruik. Dit gaat vaak samen met witte rook en duidt op een lekkage in de olievoorziening.
  • Dalende lucht- en oliedruk kunnen tekenen zijn van lekkages en scheurtjes in de turbo.

Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo’s. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.

Een ‘slechte’ rijstijl kan de levensduur van een turbo ook aanzienlijk verkorten.

De bovenstaande symptomen geven eigenlijk ook al aan wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van een kapotte turbo. Een slecht werkende of defecte turbo kan voor veel problemen zorgen met de motor en andere onderdelen.

Voorkom deze problemen door regelmatig onderhoud en daarnaast:

  • Maak zo weinig mogelijk korte ritten; dat is altijd slecht voor een motor.
  • Rij rustig weg bij een koude motor en laat de turbo even op temperatuur komen.
  • Schakel op tijd, maar niet te vroeg, zodat je altijd die toeren maakt die passen bij de versnelling.
  • Controleer regelmatig het motoroliepeil: gebruik altijd de juiste olie en voorkom menging van verschillende soorten.
  • Laat een turbo even afkoelen door de motor nog even stationair te laten lopen voordat je hem afzet.

Dan zit er niets anders op dan deze te laten vervangen door een nieuwe, al zijn er ook gereviseerde turbo’s te koop. Deze moeten dan echt van hele goede kwaliteit zijn, anders is het beter een nieuwe te laten plaatsen.

Blijf niet te lang rijden met een fluitende turbo of een ander symptoom, maar laat de auto en de turbo zo snel mogelijk controleren. Dat kan ook bij Garage Jansen in Hoogeveen.

Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat. Lees meer over ons.