Auto verbruikt veel olie (Hoog Olieverbruik)

Auto verbruikt veel olie (Hoog Olieverbruik)


Verbruikt jouw auto veel olie? De oorzaak kan gelegen zijn in problemen met het roetfilter. Dynamic Tuning heeft een passende oplossing voor jouw probleem.
Je signaleert dat het olieverbruik van jouw auto hoger ligt dan in bij aanvang het geval was. Dit kan diverse oorzaken hebben. Eén van deze oorzaken is een verstopt roetfilter.
  • Je constateert dat de olie vaker vervangen moet worden
  • Het storingslampje van het roetfilter of het motorstoringslampje geeft een waarschuwing?
  • Er is sprake van een hoog brandstofverbruik?

Auto verbruikt veel olie

Een roetfilter is een verplicht onderdeel van de dieselauto. Het is een maatregel om de uitstoot van fijnstof tegen te gaan. De roetdeeltjes die vrijkomen tijdens de verbranding in de motor worden opgevangen in een filter (het roetfilter). Wanneer dit filter verzadigd raakt, doordat het maximale roetgehalte is bereikt, treedt er een regeneratieproces op.

Bij dit proces wordt er extra diesel in de cilinders ingespoten tijdens de naverbranding. Zo ontstaat er een temperatuur stijging in het roetfilter. Dit is een temperatuur die ligt tussen de 500 en 700 graden. Door deze hoge temperatuur worden de roetdeeltjes volledig verbrand. Nu kunt u zich voorstellen dat dit proces niet gunstig is voor het brandstofverbruik en de prestatie van de motor.Een kapot roetfilter kent diverse oorzaken:
  • Een openstaande EGR Klep
  • Kapotte of versleten injectoren
  • Een te hoog olieverbruik (Dit wordt dan door het filter afgevoerd
  • De auto komt niet op temperatuur waardoor verbranding niet goed plaatsvindt (met name bij het rijden van korte afstanden)

Foutcodes roetfilter

Als er veel korte afstanden gereden worden komt de motor niet goed op temperatuur. In dat geval is de roetuitstoot aanzienlijk groter en wordt het roetfilter meer belast. Het regeneratieproces kan namelijk niet in werking gezet worden door de korte afstanden. Gevolg is dat er storingen plaatsvinden en het brandstof verbruikt toeneemt. Ook het filter kan kapot gaan.Wanneer het roetfilter vol en overbelast is wordt het regeneratieproces afgebroken. Op dat moment kan de overtollige diesel via de zuigerveren in het oliereservoir lopen. Dit verhoogt het oliepeil en maakt de olie schraal.Wij bieden een tweetal oplossingen voor een vervuild roetfilter. Je kunt het:


 

Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:

  • Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
  • Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
  • Wat de oplossing is voor deze problemen
 
Dynamic Tuning start met een diagnose van jouw auto. Wij beschikken over de juiste apparatuur om de foutcodes uit te lezen. Aan de hand van deze diagnose komen wij met een passend advies.
  • Wij werken met kwalitatief hoogwaardige apparatuur
  • Onze mensen beschikken over de juiste kennis en expertise
  • Onze kennis breed georiënteerd.

Wij verzorgen ook alle werkzaamheden die een autogarage normaal gesproken uitvoert (Dynamic Tuning is onderdeel van www.garagejansen.nl)


Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66

Reactie plaatsen