Symptomen vervuild roetfilter

Symptomen vervuild roetfilter

Heb je een probleem met jouw dieselauto en weet je niet waar het aan ligt? Het kan aan een vervuild roetfilter liggen. Wij hebben de symptomen van een vervuild roetfilter voor je op een rij gezet. Laat Dynamic Tuning een diagnose stellen en het probleem voor je oplossen.

Functie van het roetfilter

Elke dieselauto heeft tegenwoordig een roetfilter om aan milieueisen te kunnen voldoen. Een roetfilter vangt voor een groot deel de roetdeeltjes op die ontstaan als de motor draait. Deze roetdeeltjes noemen we fijnstof en zijn kleiner dan een duizendste millimeter. De roetdeeltjes ontstaan bij de onvolledige verbranding van de brandstof.

Hierbij spelen de kwaliteit van de brandstof en instellingen van het verbrandingsproces ook een grote rol. Het stof kan niet door een gewoon filter of zeef worden tegengehouden. Een roetfilter in een dieselauto is dan ook een speciaal soort filter.

APK

Vanaf mei 2018 is het ontbreken van een roetfilter een afkeurreden bij de apk. Het ontbreken van het roetfilter of het verwijderen ervan is onder bepaalde omstandigheden toegestaan. Lees hiervoor de voorwaarden op de site van de RDW.

Gratis ebook: Problemen met EGR Klep of Roetfilter?


Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:

  • Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
  • Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
  • Wat de oplossing is voor deze problemen

Symptomen vervuild roetfilter

Je weet dus niet zeker of het probleem wordt veroorzaakt door een vervuild roetfilter. Maar de volgende symptomen kunnen hierop wijzen.


storingslamp-DPF-roetfilter

Wanneer het storingslampje brandt, is het duidelijk dat het probleem in het roetfilter ligt. De overige symptomen moeten altijd een aanleiding zijn voor jou om langs komen bij Dynamic Tuning.

Blijf niet rijden met deze symptomen

Wanneer je doorrijdt worden de problemen alleen maar groter. Steeds meer rookontwikkeling, meer brandstofverbruik enz. Totdat de auto in de zogenaamde noodloop springt en niet meer dan 50 km/uur rijdt.

Dit wordt door het motormanagementsysteem ingeschakeld om verdere problemen te voorkomen. Je bent dan eigenlijk al te laat. Ook kan het dan zo zijn dat reiniging niet meer mogelijk is en dat het roetfilter moet worden vervangen. En dit is logischerwijs duurder dan het reinigen.

Waar kunnen we je bij helpen?

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kom langs en laat Dynamic Tuning het oplossen

Maak een afspraak en laat ons een diagnose stellen. Met onze deskundigheid en ervaring kunnen we jou het beste helpen.
Reactie plaatsen