Auto hapert, stottert of schokt tijdens starten, rijden of gas geven?

Auto hapert, stottert of schokt tijdens starten, rijden of gas geven?

Loopt je auto niet soepel? Hapert, stottert of schokt de motor van je auto wanneer je rijdt of de auto start? Herken jij de volgende problemen met jouw auto?

  • Stottert de auto wanneer je rijdt?
  •  Hapert de auto tijdens het starten of rijden
  •  Maakt je auto schokkende bewegingen?

Grote kans dat er problemen zijn met de EGR Klep, het inlaatspruitstuk of het roetfilter. Al deze onderdelen staan met elkaar in verband. In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten over:

Stottert de auto dan heb je het gevoel dat de auto steeds een schokje krijgt, toeneemt in vermogen en dan weer terugvalt qua vermogen. Doorgaans is een stotterende motor terug te leiden op 1 van deze drie oorzaken:

Heb je een oudere auto dan kunnen vervuilde of versleten bougies ook een oorzaak zijn van een een haperende motor. Een auto kan stotteren op het moment dat je schakelt, rijdt, optrekt of gas geeft. Soms komt het voor dat een auto regenereert op momenten dat dit niet de bedoeling is.

Dit kan de oorzaak van een stotterende auto zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer het roetfilter verzadigd is. Ook kan er sprake zijn van een vervuilde inspuiting waardoor de inspuiting van brandstof niet goed verloopt. In dat geval zal de auto zich ook vreemd gedragen. Doorrijden met een stotterende of haperende auto is niet verstandig. Simpelweg omdat je het probleem simpelweg vergroot. Een auto hoort niet te stotteren of te haperen.

Het kan ook zijn dat je het gevoel hebt dat de auto inhoudt bij een koude motor, bij het opschakelen, gas geven of gewoon tijdens het rijden. Het betekent dat de auto vermogen verliest zonder dat je hier opdracht voor gegeven hebt.

Dit duidt vaak op een probleem met de auto. Het kan zijn dat dit samengaat met een waarschuwingslampje op het dashboard van je auto. Dit is echter niet altijd het geval. In alle gevallen raden wij je aan je auto uit te laten lezen zodat er een duidelijk diagnose gesteld kan worden met betrekking tot dit probleem.

Op het moment dat de auto schokt voel je letterlijk een schokje tijdens het rijden. Dit kan zijn wanneer je optrek, schakelt, gas geeft of in een constant tempo rijdt. Op het moment dat je hier mee te maken hebt is het handig om je auto uit te laten lezen.


Er wordt dan een zogenaamde diagnose gesteld. Je auto wordt aan aparte apparatuur gekoppeld en vervolgens wordt het probleem uitgelezen. De oorzaak zit net als bij de haperende motor vaak in fouten in het verbrandingsproces, dat wil zeggen dat het gaat om problemen met het roetfilter, de EGR Klep of het inlaatspruitstuk.


Auto hapert of stottert

Allereerst is er het roetfilter. Dit is een verplicht onderdeel van de dieselauto. Een roetfilter kan verzadigd raken wanneer jouw auto het maximale roetgehalte bereikt. Wanneer dit aan een maximum zit wordt het regeneratieproces in gang gezet.

Wanneer door verschillende oorzaken het regeneratieproces niet op gang komt kunnen er storingen ontstaan. Een van deze storingen is een haperende motor. Een auto kan melding maken in de vorm van foutcodes m.b.t. het roetfilter.

Wij starten altijd eerst met een diagnose van jouw auto. Daarbij kunnen wij precies uitlezen wat er met je auto aan de hand is. Zijn er problemen met het roetfilter dan kun je het roetfilter vervangen of roetfilter reinigen


Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:

  • Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
  • Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
  • Wat de oplossing is voor deze problemen

Het inlaatspruitstuk zorgt voor de luchtstroom in de auto. Dit is weer nodig voor de juiste verbranding. Het inlaatspruitstuk in jouw auto kan verstopt raken door uitlaatgassen die een plakkerige aanslag (roet) produceren.

Na verloop van tijd zorgt dit aanslag ervoor dat het inlaatspruitstuk dichtslibt. Dynamic Tuning beschikt over de benodigde materialen om het gehele inlaatcircuit te reinigen zodat je weer met een schone auto de weg op kunt.

Naast het inlaatspruitstuk en het roetfilter speelt de EGR Klep een belangrijk. Dit is een klep die standaard op alle dieselmotoren gemonteerd is. De klep zorgt voor een lagere NOx uitstoot van de motor. Dit is weer beter voor het milieu. De EGR Klep kan echter vervuild raken doordat de klep de hoeveelheid uitlaatgassen niet kan verwerken.

Een plakkerige aanslag verstoort de werking van de EGR Klep. Hiermee ontstaan er storingen in het motorproces. Gevolg is de haperende motor waar jij nu mee kampt. Blijkt uit de diagnose dat je problemen hebt met de EGR Klep dan kunnen wij de EGR Klep schoonmaken,EGR Klep vervangen of de EGR Klep verwijderen en wegschrijven

Zou je willen dat wij jouw auto uitlezen en vervolgens met advies op maat komen?

Stel je vraag via onze website of telefonisch (0528 22 33 66)? Wij raden je aan om zo snel mogelijk contact op te nemen om te voorkomen dat de problemen met jouw auto erger worden!

In alle gevallen starten wij met de diagnose van jouw auto. Hiermee kunnen wij bijvoorbeeld:

  • het verzadigingsprecentage van een roetfilter uitlezen
  • het regeneratieproces handmatig opgestarten waardoor wij een probleemanalyse kunnen uitvoeren.
  • foutcodes m.b.t. het inlaatspruitstuk en de EGR Klep uitlezen

Om deze redenen kies je voor ons:

  • Wij doen een uitgebreide diagnose (we hebben de juiste apparatuur)
  • Door onze kennis komen wij tot een oplossing voor elk probleem (vakkundig personeel)
  • Duidelijke communicatieover tijdsduur en prijzen (zo voorkomen we misverstanden)
  • Professioneel plan van aanpak (gebaseerd op praktijkervaring)

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66

Osman
Door

Osman

op 08 Aug 2020

Mijn w246 b klasse geeft kleine stoten bij het doortrekken van derde naar 4 versnelling bijv. 1 /2/3 versnellingen niet echt merkbaar bij 4 5 n 6 wel merkbaar, bougies zijn vervangen

Van lankveld
Door

Van lankveld

op 08 May 2019

Hallo mijn auto loopt koud goed maar als hij warm is begint hij te stotteren en wil de auto niet op trekken

Seb
Door

Seb

op 17 May 2019

Had ik ook veel reparatiekosten gehad 1500eu bleek het achteraf mijn lambasonde te zijn van 155,- succes

Danielle Brasser
Door

Danielle Brasser

op 05 Dec 2021

Ford focus 1.6 EcoBoost 150 pk uit 2011 gaat na 30 km stotteren op de snelweg. Auto houdt niet in maar blijft stotteren. Lampje van het start stop systeem gaat branden als hij gaat stotteren. Motor uit dan gaat het lampje ook uit. Alleen aflopen week brandde hij de hele tijd en gisteren ging hij weer uit..Als de auto bij de Ford uitgelezen komt er niets uit. Geen problemen. Bij Ford hebben ze volgens mij geen idee wat het probleem is geven de accu de schuld maar daar zit sinds 6 weken een nieuwe in.Er rijden nog veel meer fonds wij zijn toch niet de enige die dit hebben. Weet iemand iets?

Danielle Brasser
Door

Danielle Brasser

op 23 Dec 2021

Nokkenas tandwiel in en uit vervangen. Maar hij stottert nog steeds. Kosten alles bij elkaar 1600 euro en hij doet het nog steeds.

Reactie plaatsen