Wat is het inlaatspruitstuk van de auto en wat kun je doen wanneer deze lek, beschadigd of vuil is? Dynamic
Tuning geeft
advies.
Wat is een inlaatspruitstuk?
Voor de verbranding in een motor is lucht nodig. Om deze luchtstroom te bevorderen zit er op de motor een inlaatspruitstuk. Dit inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de lucht die via het luchtfilter binnenkomt gelijkmatig over de cilinders wordt verdeeld.
Het inlaatspruitstuk is ter hoogte van de inlaatkleppen op de cilinderkoppen gemonteerd.
Weinig weerstand, betere doorstroming
De buizen die gebruikt worden voor het inlaatspruitstuk dienen dusdanig afgewerkt te worden dat er zo min mogelijk weerstand is voor de lucht die binnenstroomt. Alle cilinders moeten dezelfde hoeveelheid lucht krijgen. Belangrijk is daarom ook dat de inlaatbuizen even lang zijn.
Een verstopt inlaatspruitstuk
Een inlaatspruitstuk kan vervuild raken door de
uitlaatgassen die door de EGR Klep in de eigen automotor circuleren. Deze uitlaatgassen laten een vuile roetlaag achter in diverse onderdelen.
Zowel het
roetfilter als het inlaatspruitstuk kunnen dichtslibben waardoor het
vermogen van de auto verminderd en het brandstofverbruik toeneemt.
Kapot inlaatspruitstuk herkennen
Een verstopt inlaatspruitstuk is moeilijk te herkennen. Omdat het dichtslibben geleidelijk gaat zult u niet direct iets merken aan de auto. Over een langere periode kan dit echter wel tot een
hoger brandstofverbruik leiden.
Knetterend geluid
Wanneer het inlaatspruitstuk is kan dit een
knetterend geluid geven vanuit de motorruimte.
Doorrijden is niet aan te raden gezien het feit dat er schadelijke gassen kunnen ontstaan. Ook kan er door de warmte brandgevaar ontstaan.
Lekkend inlaatspruitstuk
Een lekkend inlaatspruitstuk ontstaat bijvoorbeeld door een scheur in het spruitstuk. Gevolg is dat de motor vervuild raakt doordat er zogenaamde ‘valse’ lucht de motor in wordt gezogen.
Door het lek of de scheur wordt er behalve de lucht ook vuil in de motor gezogen waardoor er problemen met de motor kunnen ontstaan.
Gevolgen dicht inlaatspruitstuk
De gevolgen van een dicht inlaatspruitstuk zijn:
Relatie tot de EGR Klep
Het inlaatspruitstuk staat in directe verbinding met de EGR Klep. De EGR Klep heeft als functie om de uitlaatgassen naar de motor terug te voeren en te verbranden omdat dit beter is voor het milieu. Tijdens dit proces laten de uitlaatgassen roet achter in het totale motorsysteem.
Vaak gaat de vervuiling van de EGR Klep en het inlaatspruitstuk samen. Hier geldt dan ook dat vaak het gehele inlaatcircuit gereinigd dient te worden.
Het roetfilter
Ook voor het roetfilter geldt dat de vervuiling van het inlaatspruitstuk en het roetfilter samen gaat.
Inlaatspruitstuk reinigen of vervangen
Een vervuild inlaatspruitstuk kan gereinigd worden. Dynamic Tuning beschikt over de juiste middelen om dit voor u te organiseren. Indien het inlaatspruitstuk beschadigd blijkt te zijn kan dit vervangen worden.
Roetfilter vervangen, verwijderen of reinigen
Vaak gaat de vervuiling van het inlaatspruitstuk samen met de verontreiniging van de EGR Klep en het roetfilter. Dynamic Tuning heeft de expertise in huis om:
Ook aangaande de EGR Klep kunnen wij de volgende diensten aanbieden:
Diagnose
Dynamic Tuning start altijd met de
diagnose van een auto. De software wordt uitgelezen en de problemen die zich hierbij voordoen worden geanalyseerd. Aan de hand van deze analyse komen wij met een passend advies. Zodat je definitief verlost bent van de problemen.
Kort samengevat: hierom kies je voor ons!
Om deze redenen kies je voor ons:
- Wij doen een uitgebreide diagnose (we hebben de juiste apparatuur)
- Door onze kennis komen wij tot een oplossing voor elk probleem (vakkundig personeel)
- Duidelijke communicatie over tijdsduur en prijzen (zo voorkomen we misverstanden)
- Professioneel plan van aanpak (gebaseerd op praktijkervaring)
Gerelateerde diensten
Je kunt bij ons terecht voor:
Terug naar:
kennisbank EGR KlepWil je dat wij je helpen?
Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.
Of bel ons via: 0528 22 33 66