Roetfilter verwijderen

Roetfilter verwijderen

 Roetfilters zorgen ervoor dat het milieu minder wordt belast. Waarom zou je het roetfilter verwijderen? En mag dat zomaar?

Functie roetfilter

De kleine roetdeeltjes die een dieselmotor uitstoot worden bij moderne auto’s opgevangen door het roetfilter zodat de deeltjes niet in het milieu komen. De roetdeeltjes worden door het filter gehouden, andere gassen kunnen gewoon door het filtermateriaal.

Omdat een filter na verloop steeds meer verstopt raakt is het noodzakelijk dat het filter wordt schoongemaakt. Om de mate van vervuiling van een filter te bepalen meet je de druk vóór het filter meten en vergelijk je deze met de druk ná het filter; drukverschilmeting.

Bij het roetfilter van een auto wordt dit drukverschil continu gemeten en doorgegeven aan het centrale besturingssysteem van de auto. Wanneer het drukverschil over het filter te groot wordt, bepaalt het motormanagementsysteem wanneer de schoonmaakprocedure moet worden gestart; het regeneratieproces.

Lees “Hoe werkt een roetfilter” voor meer informatie. roetfilter verwijderen binnenkant

Storingen roetfilter

Omdat het emissiesysteem - vooral bij oudere auto’s - nogal storingsgevoelig is, overwegen veel mensen het roetfilter te laten verwijderen. Want vooral het roetfilter geeft dan veelvuldig een storing weer door een dashboardlampje of het display.

Je kunt dan overwegen het roetfilter te laten verwijderen en uit het systeem te laten halen, dus ook softwarematig. Het systeem geeft dan geen foutmeldingen meer maar belangrijker, ook het regeneratieproces wordt niet meer uitgevoerd. Maar het roetfilter verwijderen heet natuurlijk wel een gevolgen voor het milieu.

Roetfilter verwijderen?

Je mag niet zomaar het roetfilter verwijderen. De auto moet namelijk aan een aantal voorwaarden voldoen (bron RDW).

  • een personenauto of bus met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2011
  • een kampeerwagen, gepantserd voertuig, ambulance, lijkwagen of een voor een rolstoel toegankelijk voertuig met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2012 en waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/km;
  • een bedrijfsauto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2012 en waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/km;
  • een voertuig met een datum eerste toelating van vóór 31 december 2013, waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/kWh.
Het verwijderen van een goed werkend roetfilter, om bijvoorbeeld eventuele problemen voor te zijn, wordt door de meeste instanties afgeraden.

Registratie verwijdering

Wanneer je besluit het roetfilter te laten verwijderen heeft dit nog geen gevolgen voor de apk. De aanwezigheid van het roetfilter gebeurt vooralsnog alleen nog visueel vanaf de buitenkant. Bij verwijdering wordt namelijk alleen het binnenwerk verwijderd wat van buitenaf niet is te controleren.

Het wordt anders wanneer men besluit (2021?) om de roetmeting op te nemen in de apk moet bekend zijn of een roetfilter is verwijderd van een voertuig. Daarom is het verstandig om de verwijdering te melden aan het RDW. Daarnaast is het mogelijk dat in de toekomst de wegenbelasting wordt verhoogd voor voertuigen waarvan het roetfilter is verwijderd.

Concluderend

  • Verwijderen van roetfilters uit auto’s met bouwjaar 2012 en later, wordt afgeraden tenzij de problemen niet kunnen worden opgelost.
  • Bij oudere personenauto’s – tot 2012 – kan verwijderen de oplossing zijn voor de aanhoudende problemen met hoge kosten.
  • Overleg altijd met de garage wat de beste oplossing kan zijn, ook met betrekking tot het milieu.

Problemen met roetfilter?

Maak een afspraak met ons om de problemen te kunnen bespreken. Wellicht is een roetfilterreinigingvoldoende en hoeft het filter helemaal niet te worden vervangen of zelfs verwijderd!

Relevante informatie:

Reactie plaatsen