dump valve - turbo

Wat is een dump valve of blow off valve?

Heb jij ook een sportieve auto met een turbomotor, maar is de auto pas snel wanneer de turbo op toeren is gebracht? Dan is het plaatsen van een dump valve of blow off valve de oplossing. We leggen je het hier uit.

Steeds meer auto’s hebben tegenwoordig een turbomotor en niet alleen diesels, maar ook kleinere lichtere auto’s. Dat komt omdat een turbo de motor zoveel meer vermogen kan geven, dat er zelfs maar drie cilinders nodig zijn, terwijl de prestaties vergelijkbaar zijn met die van een motor met meer inhoud.

Dat noemen ze ‘downsizing’, waarmee de autofabrikanten tegemoet komen aan de steeds strenger wordende milieueisen: lichtere en zuinige auto’s. Een motor heeft in de juiste verhouding lucht (zuurstof) en een brandstof nodig, wat vervolgens in de verbrandingskamer tot ontbranding komt door een ontsteking.

Bij een benzineauto is het de bougie die op het juiste moment een vonk geeft. Een dieselmotor heeft een dusdanige compressie dat dit genoeg warmte geeft voor zelfontbranding van de toegevoerde diesel. In een koude dieselmotor zorgen gloeibougies voor de nodige warmte bij het starten van de motor.

lucht voor verbrandingskamerLucht voor verbrandingskamer

Een turbo geeft de verbrandingskamer letterlijk meer lucht. Een motor zonder turbo moet de benodigde lucht zelf aanzuigen door de zuigende werking van de zuiger tijdens de inlaatslag. Een turbo zorgt voor meer lucht en met een hogere druk, waardoor een krachtiger mengsel kan ontstaan in de verbrandingskamer en de motor meer vermogen krijgt.

Het aanzuigen en samenpersen van de lucht gebeurt met een compressorwiel wat met een zeer hoog toerental ronddraait. Dit compressorwiel van een normale turbo is via een as verbonden met een ander schoepenwiel dat in het uitlaatsysteem is gebouwd. Een deel van de uitlaatgassen worden langs dit wiel geleid, waardoor tegelijkertijd het compressorwiel gaat draaien.

Dat betekent dat hoe meer uitlaatgassen met een hogere snelheid langs dat schoepenwiel gaan, hoe hoger het toerental van beide schoepenwielen. Dat toerental is dus afhankelijk van het toerental van de motor, wat direct ook het nadeel aangeeft van deze constructie.

Elke keer dat de voet van het gaspedaal gaat daalt het toerental van de turbo en daarmee de turbodruk. Om lekker snel door te kunnen schakelen en weer snelheid te maken met genoeg vermogen moet je wachten totdat de turbo weer op toeren is. Bij oudere turbo’s is dat behoorlijk vervelend en noemen ze dat het turbogat. Modernere turbo’s hebben hier minder last van, maar die kunnen soms weer ergens anders last van hebben: tegendruk door overdruk.

Overdruk turbo

Wanneer de gasklep dichtgaat (voet van het gaspedaal) ontstaat een grote overdruk naar de gasklep welke niet weg kan. De druk zal ‘terugslaan’ naar de compressor en deze in een keer afremmen, waarna jij weer moet wachten tot deze weer geheel op toeren is, wanneer je weer gas geeft. Als je nu ervoor kon zorgen dat de turbo blijft draaien, of in ieder geval niet te ver afremt, zou je al een stuk geholpen zijn. En dat is precies het doel van de dump valve of blow off valve.

turbo-kit dump valveDump valve

De dump valve is eigenlijk niets anders dan een afblaas, vergelijkbaar met een veiligheidsventiel op een snelkookpan. Wanneer de druk in de pan te hoog is, wordt de overtollige druk afgeblazen via het veiligheidsventiel. Hetzelfde gebeurt op het moment dat de gasklep van een turbomotor dichtgaat, waarna dump valve opengaat en zo de overdruk afvoert. Wanneer je deze afgevoerde lucht terug leidt naar de inlaatzijde van de turbo, zorgt het er ook voor dat de turbo op toeren blijft. Zo is de turbo altijd paraat en klaar voor actie!

Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat. Lees meer over ons.

Reactie plaatsen