Turbo's

Scheurtjes in de turbo: gevolgen

16 augustus 2021

Scheurtjes in de turbo kunnen grote gevolgen hebben wanneer je er niet op tijd bij bent. Maakt jouw turbo een fluitend of gierend geluid, laat deze dan snel controleren door Garage Jansen in Hoogeveen.

Al zijn de moderne turbo’s van hoge kwaliteit materialen gemaakt, toch is de kans dat een turbo beschadigd raakt nog even groot. Meestal ligt het echter niet aan de turbo zelf, maar is het een gevolgschade van een ander probleem. Het vervangen van een defecte turbo is alleen verstandig wanneer de oorzaak ook wordt verholpen om te voorkomen dat je binnen ‘no-time’ weer bij de garage staat. Een turbo moet zijn werk verrichten onder extreme omstandigheden, waarbij de temperatuur kan oplopen tot 800 °C en veel gevraagd wordt van de verschillende onderdelen. Daarom is goed en regelmatig onderhoud noodzakelijk om ervoor te zorgen dat een turbo jarenlang zijn belangrijke werk kan doen.

scheurtjes in turbo controle

Zo kunnen scheurtjes in het materiaal van het turbinehuis ontstaan wanneer de uitlaatgassen een te hoge temperatuur hebben of onvoldoende koeling door de smeerolie. Scheurtjes in het turbinehuis leiden tot het ontsnappen van ongefilterde uitlaatgassen. Een scheurtje in het compressorhuis leidt tot drukverlies en drukverschillen van de zogenoemde turbodruk, met een slecht verbrandingsproces en minder vermogen als gevolg.

Slijtage van de binnenkant van het compressorhuis kan na verloop van tijd eveneens tot scheurtjes leiden. Deze slijtage komt voornamelijk door vuildeeltjes in de slecht of zelfs ongefilterde lucht wat met hoge snelheid langs de wand gaat. Hierdoor wordt de wand steeds dunner, waardoor het kan scheuren door de druk in het compressorhuis. Dit resulteert onmiddellijk in een te lage turbodruk en een slecht lopende motor wanneer de scheurtjes te groot worden.

Zoals hiervoor beschreven zorgen scheurtjes ervoor dat de werking van de turbo vermindert en in het ergste geval geheel teniet doet met als gevolg een zeer slecht lopende motor zonder vermogen. Hetzelfde geldt in geval van onvoldoende koeling van de lagers en het lagerhuis, waardoor het materiaal te heet kan worden en smeerolie kan verbranden. Verbrande olie heeft onvoldoende smering, waardoor de lagers kunnen slijten; net als door vervuilde olie.

Versleten lagers kunnen leiden tot onstabiel draaien van de turbowielen die daardoor kunnen gaan aanlopen tegen het turbohuis met beschadiging van de schoepen als gevolg. Zo zijn er tal van gevolgschades mogelijk, waardoor het belangrijk is dat je de turbo laat controleren bij het geringste vermoeden van een defect.

scheurtjes-in-turbo-controle vervuiling

Andere symptomen van een defecte turbo zijn:

  • Blauwe, witte of zwarte rook uit de uitlaat.
  • Minder vermogen van de motor.
  • Verhoogd oliegebruik.
  • Dalende oliedruk

Deze symptomen kunnen ook een andere oorzaak hebben, maar het is van belang dat je een en ander zo snel mogelijk laat controleren, voordat je onnodige hoge kosten moet maken.

 Wij kunnen dat ook voor je doen, zodat je heel snel weet waar je aan toe bent. Beter laat dan te laat!

Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat.

Lees meer over ons.

Reactie plaatsen