Heb je een auto met een DSG-versnellingsbak of een variant daarvan, bijvoorbeeld de S-Tronic van Audi, dan kan het zijn dat je ook last hebt van een slippende koppeling. Nu slipt een koppeling altijd bij het aangrijpen, maar overmatig slippen geeft een probleem aan.
Wat is een slippende koppeling?
Normaal gesproken moet bij een handgeschakelde versnellingsbak een koppeling direct aangrijpen na het loslaten van het koppelingspedaal. Dat wil zeggen dat de motor zonder onderbreking zijn kracht kan overbrengen naar de versnellingsbak. Maar bij het aangrijpen zullen de koppelingsplaten altijd vlak voor het moment dat ze helemaal grip krijgen op elkaar iets slippen. Dat is vooral het geval wanneer je wegrijdt vanuit stilstand, want dan moet de overgang juist geleidelijk gebeuren. Iedere bestuurder weet wat er gebeurt wanneer je de koppeling in een keer loslaat als je stilstaat: de auto springt enkele centimeters naar voren en de motor slaat af.Het gaat dus om normale slijtage, wat na verloop van tijd steeds erger wordt. Als de platen te veel zijn versleten zul je dat bij het gasgeven merken aan het motortoerental wat hoger wordt, terwijl de auto niet versnelt. Een andere oorzaak kan de zogenoemde drukgroep zijn die de koppelingsplaten uit elkaar drukt wanneer je het koppelingspedaal intrapt.
En bij een DSG?
Bij een volautomatische versnellingsbak als de DSG heb je eigenlijk te maken met dezelfde slijtage van de twee koppelingen die deze bakken hebben. Hier zal ook altijd slijtage optreden, want ook al kan een DSG supersnel schakelen, er zal altijd een moment zijn dat koppelingsplaten elkaar nog maar net raken. Dat geldt voor zowel de koppeling die ingeschakeld wordt als voor de andere koppeling die op hetzelfde moment wordt ontkoppeld. Bij normaal rijgedrag en een goed afgestelde DSG zullen de koppelingsplaten meestal de vereiste kilometers meegaan. Maar het probleem van een slippende koppeling van een DSG heeft vaak een andere oorzaak. Met name bij de DSG-varianten met een zogenoemde natte koppeling.
Oorzaken slippende koppeling DSG
Een andere oorzaak van een slippende koppeling kan vervuiling van de versnellingsbakolie zijn. Door deze vervuilde olie kunnen de vele oliekanalen verstopt raken, waardoor de DSG niet goed meer kan schakelen. Dit heeft ook te maken met vervuiling van sensoren in de versnellingsbak die allerlei gegevens naar de besturing zenden. Als deze gemeten waarden niet helemaal juist zijn, kan de besturing geen goede berekeningen meer maken en onjuiste commando’s naar het stuurorgaan (mechatronic) sturen. Veelvuldig heen en weer schakelen tussen en naar verkeerde versnellingen kan hiervan het gevolg zijn met de bijbehorende onnodige slijtage.
Kort samengevat: een slippende koppeling van een DSG kan meerdere oorzaken hebben, naast de normale slijtage van de koppelingsplaten. Laat daarom de versnellingsbak en de besturing op tijd door ons controleren. Wij zijn tenslotte de specialist, hebben jarenlange ervaring en de juiste mensen in dienst die jouw DSG-probleem kunnen oplossen.
Wat doen wij?
Bij deze problemen met de koppelingen, is het belangrijk alles te controleren, we voeren dan ook een uitgebreide diagnose uit. Op deze wijze kunnen we niet alleen de instellingen controleren, maar ook of de juiste software wordt gebruikt, de sensoren naar behoren werken en nog veel meer. Het kan echter best mogelijk zijn dat bij het onderzoek blijkt dat de versnellingsbak vervuild is door vervuilde olie. In dat geval is spoelen van de automaat waarschijnlijk voldoende, maar dat weet je pas wanneer alles weer werkt. Want pas dan kunnen we alles perfect instellen.