Foutmelding DSG
Een foutmelding DSG wil je niet zien onderweg naar je werk of vakantieadres in het buitenland. Deze foutmelding geeft aan dat er iets mis is en dat je daar beter naar kunt laten kijken door een specialist zoals Dynamic Tuning in Hoogeveen.
Waarschuwingslampjes
Op het dashboard kunnen tegenwoordig heel wat lampjes zitten die je waarschijnlijk nooit zult zien oplichten en waarvan je de betekenis dus ook niet weet. De meeste mensen weten wat het acculampje betekent en dat het oliepeil moet worden nagekeken wanneer het olielampje knippert of brandt. Normale zaken die je soms tegenkomt wanneer je niet op tijd de olie bijvult.
Maar in de moderne auto’s van tegenwoordig zit zo veel elektronica met de bijbehorende controles en meldingen dat dit niet alleen op het dashboard te zien zal zijn. Veel problemen zijn dan ook ondergebracht onder een meer algemene melding, al dan niet met een tekst zoals ‘motorstoring’. Deze melding is nietszeggend, want wat het probleem precies is geeft de melding niet aan. Vandaar dat er achter de meldingen of een oplichtend dashboardlampje foutcodes schuilgaan die de centrale computer opslaat in het systeem, maar die je in de meeste gevallen alleen met speciale apparatuur kunt uitlezen.
Foutmeldingen DSG
Ook een volautomatische versnellingsbak zoals een DSG, S-Tronic of DCT kunnen storingen aangeven op het dashboard. Een regelmatig voorkomende melding is het knipperen of continu branden van de PRDNS-indicator die normaal alleen aangeeft in welke stand de versnellingspook of keuzehendel staat. Deze melding geeft een probleem aan met de versnellingsbak, maar wat het precies is wordt niet aangegeven. Zo kunnen er meer foutmeldingen zijn die te maken hebben met de automatische versnellingsbak, soms met een waarschuwingstekst op het display die tegenwoordig in bijna alle auto’s te vinden is.
Foutcodes DSG achter de foutmeldingen DSG
Soms kun je via het centrale display een algehele diagnose opvragen met meer informatie over het mogelijke problemen. Het is niet altijd even duidelijk of gemakkelijk te vinden, maar in het instructieboekje van de auto zal daar meer over te vinden zijn. Zoals gezegd wordt alles zo goed mogelijk continu gecontroleerd en gemonitord door de centrale computers van een auto. Dat kan ook omdat er heel veel verschillende sensoren overal in de auto zitten die hun informatie versturen naar de besturing van de auto.
Dit is bijvoorbeeld de ECU (motormanagement) die de motor aanstuurt of de TCU (transmissie-regeling) die de versnellingsbak bediend via de mechatronic. De mechatronic voert de opdrachten uit die door de TCU worden gegeven. Voor al deze regelingen hebben de centrale besturingen software en instellingen nodig. Aan de hand van deze software en instellingen kunnen binnenkomende signalen, of juist ontbreken van bepaalde informatie, worden omgezet naar foutmeldingen en foutcodes.
Uitlezen en diagnose stellen
Het is verstandig om foutmeldingen niet te negeren en deze juist te laten controleren wanneer niet duidelijk is wat ze betekenen. De foutcodes achter de meldingen kun je tegenwoordig zelf ook uitlezen, maar de betekenis zal je ontgaan, omdat het vaak nietszeggende codes zijn. Daarnaast is het vaak een combinatie van bepaalde foutcodes die een bepaald probleem kan lokaliseren.
In het geval van problemen met een DSG kun je de foutcodes en de diagnose beter overlaten aan de specialisten van Dynamic Tuning in Hoogeveen. Wij hebben de juiste kennis, ervaring en de mensen in dienst die een correcte diagnose kunnen stellen. Zodra wij de juiste diagnose hebben gesteld kunnen we het probleem ook voor je oplossen. En hopelijk voordat het echt veel geld gaat kosten. Kom dus op tijd naar onze werkplaats en blijf niet rijden wanneer je een foutmelding DSG krijgt of het vermoeden hebt dat er iets niet in orde is.
Maak een afspraak bij onze DSG-dokter.
Tuning DSG
Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.