Even gas geven om te accelereren (versnellen) bij inhalen doen we regelmatig en als het nodig is schakelen we even terug naar een lagere versnelling. Een DSG automaat doet dit ook maar dan wel wanneer de besturing ‘denkt’ dat het nodig is.
Wanneer schakelt de DSG automaat terug?
Het doel van elke automatische versnellingsbak is het schakelen naar een hogere of lagere versnelling indien nodig. Rij je normaal weg, dan zal de automatische versnellingsbak automatisch opschakelen zolang er versnelling is. D.w.z. dat het gaspedaal zover wordt ingetrapt dat het toerental in een bepaald bereik blijft.
Want zodra een bepaald toerental wordt bereikt, schakelt de versnellingsbak over. Omgekeerd gebeurt hetzelfde, wanneer je afremt en de snelheid vergenoeg daalt samen met het toerental, zal de versnellingsbak terug schakelen om vermogen te kunnen houden. Voor de DSG automaat geldt natuurlijk hetzelfde, echter zal deze door de toegepaste techniek veel sneller schakelen.
Dus terugschakelen is toch juist goed?
Dat is ook zo, want bij een handgeschakelde versnellingsbak schakel je ook terug wanneer je vindt dat je niet genoeg vermogen hebt. Je wilt genoeg toeren hebben om te kunnen accelereren. De DSG doet dit normaal ook maar een DSG versnellingsbak is niet altijd even goed afgestemd op het gebruikte koppelvermogen van de motor.
Te hoog koppelvermogen
Een diesel met een hoog koppelvermogen kan, door in dezelfde versnelling te blijven, even goed versnellen. Deze motor kan het motorvermogen (toerental) goed overbrengen naar de aandrijfas zonder te veel kracht te verliezen. Schakel je deze motor terug naar een lagere versnelling zal een hoger toerental, dus ook vermogen, het gevolg zijn.
Hierdoor komen er grote krachten op de krukas te staan door het hoge koppelvermogen die dan ontstaat. Schakelt de automatische versnellingsbak te vaak, te ver terug, kan de krukas na verloop van tijd worden beschadigd.
Kick down om te accelereren
De kick down functie van een automatisch versnellingsbak reageert op de wijze van intrappen van het gaspedaal. Dit is mede afhankelijk van de software die de versnellingsbak aanstuurt. Wanneer het gaspedaal ineens ver wordt ingetrapt, reageert de software direct; leest de snelheid en het toerental, gaat ervan uit dat de snelheid zo snel mogelijk moet worden verhoogd en zal dus terugschakelen indien het toerental niet snel genoeg omhoog kan worden gebracht.
Het kan dus ook zijn dat de software berekent dat 2 of zelfs 3 versnellingen moet worden teruggeschakeld.
Aanpassen van het schakelgedrag is de oplossing
Wanneer je een diesel rijdt met een hoog koppelvermogen zou je misschien de kick down functie kunnen laten uitschakelen of laten herprogrammeren door een specialist. B.v. dat bij het bereiken van bepaalde waarden of grenzen wordt teruggeschakeld.
Dynamic Tuning is zo’n gespecialiseerd bedrijf die beschikt over de juiste diagnose apparatuur én het probleem kan oplossen. Dynamic Tuning is een erkende ‘DSG Dokter’ waarvan de werknemers een gedegen opleiding hebben gehad. Zij kunnen problemen oplossen van alle merken auto’s met een DSG automaat.
Bel Dynamic Tuning voor de oplossing
Vind je dat jouw auto te snel en/of te veel terugschakelt bij het accelereren, neem dan contact op met ons. We helpen je graag het probleem op te lossen.