Turbo geluid bij schakelen: dump-valve
Een turbo van een auto maakt altijd geluid, maar meestal hoor je de turbo niet; tenzij je hem wilt horen, wanneer er een probleem is met de turbo of als de dump-valve in werking treedt. Wat is de dump-valve eigenlijk? Dat leggen we je uit in dit artikel.
Functie van de turbo
Om dit uit te kunnen leggen eerst iets over de turbo zelf. Met een turbo kun je het rendement van een motor vergroten en meer vermogen geven. Voor meer vermogen heb je onder andere meer lucht nodig in de cilinders en dat is precies wat een turbo doet: lucht onder druk in de cilinders persen door deze eerst met behulp van een compressor samen te persen (comprimeren). Het mooie van een normale turbo is dat de uitlaatgassen het turbinewiel aandrijven. De turbo heeft dus geen eigen aparte energiebron nodig om deze te laten draaien.
Er zijn wel motoren met een apart aangedreven turbo, maar die laten we hier buiten beschouwing omdat de meeste turbo’s op het uitlaatsysteem van de auto zijn aangesloten. Het toerental van het turbowiel kan oplopen tot boven de 200.000 toeren per minuut (tpm of rpm). Steeds meer autofabrikanten maken motoren met een turbo om meer vermogen te halen met kleinere motoren (minder inhoud). Daarom zie je tegenwoordig veel auto’s met een 1,2 liter motor, waar je vroeger minimaal een 1,6 liter nodig had. Deze motoren zijn dan ook veel lichter dan de oudere motoren.
Hoge druk geeft problemen
De hoge druk van de turbo, ook wel turbodruk genoemd, vormt tegelijkertijd een nadeel wanneer je schakelt naar een andere versnelling. Wanneer je het gas loslaat, daalt het toerental direct omdat er minder uitlaatgassen langs het turbowiel gaan. Daarnaast zal de al aanwezige samengeperste lucht niet naar de cilinders kunnen en ‘terug slaan’ op het compressorwiel, die daardoor nog sneller afremt.
Dump-valve
Na het schakelen moet het turbowiel weer helemaal op toeren komen om zijn werk goed te kunnen doen. Dat kost even tijd en dit noemt men het turbogat, waardoor de motor niet echt zuiniger wordt. Een oplossing hiervoor is de dump-valve of blow-off (‘afblazen’) wat de overtollige druk aflaat wanneer het gas wordt losgelaten. Het aflaten van deze lucht geeft het karakteristieke turbogeluid bij het schakelen.
Er zijn speciale dump-valves in de handel die elk een eigen geluid geven. Heb je geen dump-valve en ervaar je een hapering wanneer je weer gas intrapt na het schakelen, grote kans dat dit verdwijnt na montage van een dump-valve. Moderne turbo’s hebben ingebouwde turbodrukregeling en een afblaasregeling en je hoort ze bijna niet, maar werken soms niet naar behoren.
Minder snelheidsverlies met een dump-valve
Wil je minder tijd verliezen tijdens het schakelen en op snelheid komen met jouw turbomotor? Laat ons dan eens jouw auto doormeten. Misschien dat we alleen al met het monteren van een dump-valve voor meer vermogen kunnen zorgen zonder een hoger verbruik. Bel gewoon om een afspraak te maken of kom eens langs bij ons Hoogeveen.
Heb je mogelijk een defecte turbo?
Laat de werking van de turbo op tijd door ons controleren om onnodige hoge kosten te voorkomen. Misschien vind je het fluitende geluid wel stoer, maar de rekening van een te laat vervangen turbo vind je minder leuk.
Gerelateerde onderwerpen
Wie zijn wij?
Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat.
Lees meer over ons.