DSG schokt bij loslaten gaspedaal
Ervaar jij een schokje bij het loslaten van het gaspedaal van jouw auto met een DSG-versnellingsbak? Het is iets wat je bij iedere auto kunt tegenkomen, maar betekent wel dat er iets niet in orde is en dat je het beter kunt laten controleren.
Hoe werkt de DSG-versnellingsbak?
Een DSG is eigenlijk niets anders dan een handgeschakelde versnellingsbak die echter door een speciale unit wordt aangestuurd en bediend. Er is een onderdeel wat het daadwerkelijk schakelen voor zijn rekening neemt en de verschillende tandwielen op de as inschakelt. Dit onderdeel noemen we de mechatronic. Een ander verschil met een gewone versnellingsbak is dat de DSG een dubbele koppeling heeft op één as. En deze dubbele koppeling is waar het om gaat om snel en soepel te kunnen schakelen.
Terwijl bij een handgeschakelde versnellingsbak altijd de koppeling moet worden gebruikt om te kunnen schakelen, is er daardoor altijd een moment dat de aandrijving uitvalt totdat de verbinding weer is hersteld. Hierdoor verlies je dus snelheid en tijd. Bij een DSG is altijd één van de twee koppelingen ingeschakeld en de bijbehorende (door de besturing) gekozen versnelling. Terwijl de auto snelheid maakt zal de mechatronic ervoor zorgen dat de volgende versnelling klaarstaat. Deze versnelling is gekoppeld op de as die is verbonden met de koppeling die op dat moment niet in gebruik is. Wanneer de mechatronic beslist dat aan alle eisen is voldaan (snelheid, toerental) om te kunnen schakelen, zal er gewisseld worden van koppeling. Daarna zal de volgende versnelling weer klaar worden gezet op de ontkoppelde as. Dit alles gaat zo snel dat er nagenoeg geen energieverlies optreedt en dat is waarom DSG zo populair is.
Schokken van de DSG
Je kunt je voorstellen dat alles perfect moet werken zodat het schakelen altijd soepel verloopt. Hiervoor ben je niet alleen afhankelijk van de mechanische onderdelen van de versnellingsbak, maar ook van de software en instellingen van de besturing. Mechanische problemen kunnen leiden tot schokkerig schakelen, het missen van versnellingen of erger, terwijl onjuiste instellingen in de besturing dezelfde symptomen kunnen veroorzaken.
Schokken bij loslaten gaspedaal
Een van de mechanische problemen wat een schokje kan veroorzaken bij het loslaten van het gaspedaal is een beschadigd of versleten vliegwiel tussen motor en versnellingsbak. De functie van het vliegwiel – tegenwoordig meestal dubbelmassa-vliegwiel – is het dempen van trillingen vanuit de motor. Dit is dus niet echt een onderdeel van de versnellingsbak, maar wel essentieel.
Controle en onderhoud DSG
Rare geluiden, schokken of andere vreemde dingen die je opvallen duiden altijd op een mogelijk mechanisch of softwarematig probleem of beide. Laat de auto zo snel mogelijk controleren om onnodig hoge kosten te voorkomen en hetzelfde geldt voor het onderhoud. Regelmatig onderhoud van een DSG is noodzakelijk voor een lange levensduur van deze automatische versnellingsbak.
Ga naar Onderhoud DSG
Tuning DSG
Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.