DSG schakelt niet op naar hoogste versnelling

De automatische versnellingsbak van een Volkswagen, de DSG, is een hoogstandje van moderne techniek. Deze automaat schakelt supersnel en stil waardoor je heerlijk relaxed kunt rijden, mits alles naar behoren werkt. Want een van de problemen die een DSG kan krijgen is het niet op kunnen schakelen naar de hoogste versnelling.

DSG wil niet in hoogste versnelling

Werking DSG

Een bestuurder van een automaat zal de handgeschakelde versnellingsbak niet snel missen. Hij/zij hoeft alleen maar het gaspedaal in te drukken of op de rem te trappen en de rest regelt het besturingssysteem van een DSG. Dus ook het ontkoppelen van de aandrijving bij het schakelen gaat volautomatisch in het geval van een volautomaat. Bij een normale volautomaat zal er echter altijd een moment zijn dat de aandrijving even stilvalt, omdat er tijd nodig is om van versnelling te wisselen. Wanneer je die tijd kunt verkorten ben je sneller en toch zuiniger, omdat de auto vaart houdt.

DSG wil niet in hoogste versnelling -  tandwielen

Daarom heeft een DSG een dubbele koppeling waarvan elke as een eigen stel tandwielen (versnellingen) heeft. De truc is om een van de assen in te schakelen en op de andere alvast de volgende versnelling ‘klaar te zetten’. Bij het schakelen hoeft het systeem alleen maar de ene koppeling te ontkoppelen en tegelijkertijd de andere te koppelen. Dat is de kracht van een DSG. Dat betekent echter ook er een geavanceerde besturing nodig is die supersnel kan berekenen welke versnelling de volgende wordt: een hogere of een lagere. Het is deze besturing die soms hapert. Bijvoorbeeld door onjuiste instellingen, want het systeem werkt alleen goed als alles perfect is ingesteld.

Doorschakelen naar hoogste versnelling lukt niet

Wanneer je normaal rijdt zal de DSG bij een bepaalde snelheid en een bepaald toerental opschakelen. Hiervoor gebruikt het systeem de informatie die het binnenkrijgt van bepaalde sensoren. Op een gegeven moment moet het schakelpunt bereikt worden en zal het de volgende (hogere) versnelling inschakelen. Blijft de auto echter in de een na laatste versnelling hangen, dan heb je een probleem. Het toerental zal alleen maar toenemen en hoog blijven, totdat je het gas wat loslaat. Waarschijnlijk is er dan een probleem met de instelling van het schakelmoment of een ander probleem.

DSG wil niet in hoogste versnelling -  diagnose

Schakelt jouw DSG in D-stand door naar de hoogste versnelling?

Maak zo snel mogelijk een afspraak voor een diagnose bij Dynamic Tuning. Wij hebben de kennis, ervaring, opgeleide monteurs en de juiste apparatuur om elk onderdeel te controleren. Niet alleen op de juiste werking, maar ook op de juiste instellingen. We kunnen alles naar jouw wensen instellen, mits de benodigde instellingen binnen de toegestane veilige grenzen vallen. Elk model auto heeft namelijk zijn eigen veiligheidsgrenzen waar bepaalde waarden binnen moeten blijven.

Ga naar de DSG-dokter.

Laat je DSG onderhouden

Alle auto’s en onderdelen daarvan hebben onderhoud nodig. Dat geldt ook voor de automatische versnellingsbakken. Daarom is het belangrijk dat je de auto regelmatig laat onderhouden, zodat problemen kunnen worden voorkomen of aanwezige problemen op tijd ontdekt worden. Dat kan je heel veel onkosten schelen. Zo moet je regelmatig de olie in versnellingsbak laten verversen en de bak laten spoelen.

Ga naar Onderhoud DSG of Automaatspoeling.

Tuning DSG

Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.

Offerte automaatspoeling

Gerelateerde onderwerpen