Dalende lucht- en oliedruk door turbo
Een dalende oliedruk valt misschien niet altijd direct op, maar is wel een indicatie voor een probleem. Wanneer je ziet dat er minder lucht zit in een van de banden van jouw auto pomp je deze misschien een keer op, maar daarna ga je waarschijnlijk toch naar de garage om de band te laten bekijken. Logisch, omdat het hier gaat om een zichtbaar en eenvoudig op te lossen probleem.
Het is echter bij minder duidelijke problemen ook verstandig een en ander te laten controleren door een garage, bijvoorbeeld een lampje wat af en toe gaat branden op het dashboard. Denk niet dat het probleem verholpen is, want een lampje gaat niet voor niets (even) branden.
Oliedruk en de turbo
De motorolie in een motor zorgt ervoor dat alles soepel blijft lopen, zolang er voldoende olie in het smeersysteem aanwezig is en de olie overal kan komen. Hiervoor zorgt de oliepomp die rechtstreeks wordt aangedreven door de motor zelf. De olie wordt vanuit de carterbak via een ingenieus kanalenstelsel naar de verschillende verbruikers gepompt, waarna het weer retour gaan naar de carter.
De turbo is een van de oliegebruikers en ook aangesloten op het smeersysteem van de auto. De lagers van de as in de turbo moet een constante smering hebben om vroegtijdige slijtage te voorkomen. Daarnaast zorgt de olie voor het koelen van de turbo, want deze zou anders te heet worden. Een te laag oliepeil, om wat voor reden dan ook, heeft dus niet alleen gevolgen voor de motoronderdelen, maar ook voor de turbo die geheel kan vastlopen door te weinig smering. Hetzelfde geldt bij een te lage oliedruk, wat betekent dat bijvoorbeeld de oliepomp niet goed meer werkt, maar kan ook betekenen dat er ergens een lek zit.
Lekke turbo
Dit lek kan zich ook bij of in de turbo bevinden. Vaak gaat het om de aansluitingen, maar een scheurtje in de turbobehuizing kan ook het probleem zijn. Hierdoor wordt de smering en de koeling van de turbo minder, waardoor het probleem steeds groter wordt. Scheurtjes in het turbine- of compressorhuis zorgen weer voor andere problemen met mogelijk even grote problemen.
Turbodruk, luchtdruk of laaddruk turbo
Voor een goede ‘vulgraad’ van de cilinders moet de toegevoerde lucht een bepaalde druk hebben. Deze druk wordt constant gemeten en doorgegeven aan het motormanagement, zodat deze de motor effectief kan laten draaien. Bij een dalende luchtdruk of laaddruk zal het systeem hiervan een melding geven op het dashboard of via het display van de auto. De dalende druk kan allerlei oorzaken hebben die te maken hebben met het hele turbosysteem, onder andere:
- Intercooler.
- Scheurtjes in turbobehuizing.
- Vastzittende onderdelen in de turbo.
- Verstopte leidingen van en naar turbo en intercooler.
Verborgen problemen zoeken en oplossen
Het is niet altijd direct duidelijk wat de oorzaak is van een bepaald probleem, omdat het een vaak een gevolg is van het ander. Daarom is een goede diagnose belangrijk, voordat men direct een ‘schuldige’ aanwijst. Wij kunnen dat ook voor je doen, zodat je heel snel weet waar je aan toe bent. Beter laat dan te laat!
Gerelateerde onderwerpen
Wie zijn wij?
Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat.
Lees meer over ons.