Een auto met een DSGautomatische versnellingsbak moet lekker soepel schakelen. Ook wanneer je doortrekt naar een hoog toerental. Schakelt de DSG automaat juist dan slecht, is dat bijzonder irritant.
‘Hoog in toeren’, wat betekent dat?
Eerst iets over toerental en vermogen: Het toerental geeft aan hoeveel omwentelingen de krukas per tijdseenheid (meestal per minuut) maakt. Bij een viertaktmotor voltrekt zich iedere twee omwentelingen een compleet verbrandingsproces. Een toerental van 4000 toeren per minuut (t/min of rpm) betekent dus 2000 verbrandingen.
Energie
Een deel van de energie die vrijkomt bij de ontbranding van het brandstof/luchtmengsel wordt omgezet in warmte en gaat verloren aan wrijving. De rest kan worden overgebracht aan de krukas; het vermogen. Zonder hier verder te diep op in te gaan, betekent dit dat een bepaalde motor een bepaald vermogen heeft wat afhankelijk is van het toerental. Bij een hoger toerental komt er meer energie vrij; meer vermogen.
Dit gegeven gebruikt een bestuurder van een auto met een normale versnellingsbak ook bij het nemen van een steile helling. Hij schakelt terug naar een lager versnelling waardoor een hoger toerental, dus meer vermogen vrijkomt, waardoor hij makkelijker de helling op kan rijden. Een sportieve rijder doet dat ook vaak maar dan eigenlijk constant. Deze bestuurder blijft vaak in een lagere versnelling met een hoger toerental rijden; ‘hoog in toeren’. Hierdoor kan hij sneller accelereren en makkelijker inhalen.
De DSG automaat en de sportieve bestuurder
De sportieve bestuurder wil ook met de DSG automaat hoog in toeren kunnen blijven rijden zonder dat de DSG opschakelt naar een hogere versnelling. Wanneer de DSG volgens de bestuurder te vroeg overschakelt, wordt dit als irritant ervaren. Maar dit kan worden aangepast door de DSG te tunen.
Slechte schakeling bij hoog toerental
Wanneer de DSG automaat pas schakelt bij een hoger toerental moet dat natuurlijk wel soepel gebeuren. Gebeurt dit niet en houdt de wagen iets in alvorens te reageren en/of voel je een schommeling bij het schakelen, dan is er iets niet helemaal goed.
Oplossing voor slecht schakelen
De juiste oplossing voor dit probleem kan pas worden bepaald nadat de DSG automaat is gecontroleerd door een garage met de juiste apparatuur. Pas wanneer het probleem en oorzaak duidelijk zijn kan de juiste oplossing worden toegepast.
DSG Dokter
Dynamic Tuning is zo’n bedrijf die beschikt over de juiste diagnose apparatuur én het probleem kan oplossen. Dynamic Tuning is een erkende ‘DSG Dokter’ waarvan de werknemers een gedegen opleiding hebben gehad. Zij kunnen problemen oplossen van alle merken auto’s met een DSG automaat.
BRUYNEEL WERNER
op 01 Mar 2020