PRNDS-melding: wat betekent dit
Een volautomatische versnellingsbak zoals een DSG of een DCT rijdt heerlijk wanneer alles perfect is afgesteld. Maar is er iets mis, dan kan dat aardig in de papieren lopen en daarom is het belangrijk mogelijke problemen zo snel mogelijk op te laten lossen, ook bij een PRNDS-melding. Wat is dat eigenlijk, PRNDS-melding?
PRDNS
Alle auto’s met een volautomatische versnellingsbak hebben een indicatie op het dashboard of in de versnellingspook of keuzehendel met de letters PRNDS:
P: Park (parkeerstand)
D: Drive (vooruitrijden)
R: Reverse (achteruitrijden)
N: Neutral (vrij)
S: Sport
Sommige automaten hebben daarnaast nog standen als W (winter), E (economic) en L (low). De indicator op het dashboard geeft aan in welke stand de versnellingsbak staat, zodat je niet naar de versnellingspook hoeft te kijken. Niets aan de hand dus totdat de indicator begint te knipperen (PRNDS-melding).
Knipperende PRNDS of PRNDS-melding
Veel van de indicatoren of dashboardlampjes zul je waarschijnlijk nooit zien branden en dat is maar goed ook, want een knipperend geel of rood dashboardlampje is meestal geen goed teken. Dat geldt ook voor een knipperende PRNDS-indicator of het continu branden van alle letters van de indicator. Het begint soms met een enkele keer knipperen van de lampjes, waarna alles weer normaal lijkt. Dit zou al aanleiding voor je moeten zijn om het te laten controleren om erger te voorkomen.
De PRNDS-melding zal na verloop van tijd steeds vaker voor kunnen komen en op een gegeven moment zal de auto in de zogenaamde noodloop gaan. Je kunt dan alleen nog een veilige plaats opzoeken om de auto te parkeren. Soms is het voldoende om de auto te laten afkoelen en kun je hem weer starten en verder rijden, maar je kunt er niet meer omheen dat de auto moet worden nagekeken. Ook kan het zijn dat je de volgende problemen ervaart:
- Geen vooruit en achteruitversnelling meer
- Uit de versnelling schieten tijdens het rijden
Oorzaak en oplossing
De oorzaak of oorzaken kunnen legio zijn en daarom hier ook niet op te noemen. Het kan liggen in de aansturing van de kleppen in de mechatronic of besturing van de mechatronic door de TCU (Transmission Control Unit) in samenwerking met de centrale computer (ECU = Engine Control Unit), maar net zo goed ergens anders. Een volautomatische versnellingsbak is tegenwoordig een vernuftig geheel met heel veel sensoren en een complexe besturing, waardoor je aan de buitenkant niet kunt aangeven wat het probleem is.
Gelukkig hebben de ontwikkelaars natuurlijk een goede controle op fouten ingebouwd met de bijbehorende foutcodes die al een duidelijke indicatie kunnen geven over de oorzaak en mogelijke oplossing. Het is echter voor een leek niet makkelijk om deze codes uit te lezen en nog moeilijker om de betekenis van de foutcodes te doorgronden. Daarom laat je dit ook over aan de specialisten van Dynamic Tuning die verstand hebben van de volautomatische versnellingsbakken. Wij kunnen alle storingen en foutmeldingen achterhalen uit de systemen van de automaat. En dat niet alleen, we kunnen ook het probleem voor je oplossen. Maar hier geldt wel, hoe eerder je het vermoeden van een storing laat controleren, hoe minder kans je loopt op hoge kosten.
Wat doen wij?
Bij deze problemen met de versnellingen en een PRNDS-melding, is het belangrijk alles te controleren, we voeren dan ook een uitgebreide diagnose uit. Op deze wijze kunnen we niet alleen de instellingen controleren, maar ook of de juiste software wordt gebruikt, de sensoren naar behoren werken en nog veel meer. Het kan echter best mogelijk zijn dat bij het onderzoek blijkt dat de versnellingsbak vervuild is door vervuilde olie. In dat geval is spoelen van de automaat waarschijnlijk voldoende, maar dat weet je pas wanneer alles weer werkt. Want pas dan kunnen we alles perfect instellen.
Maak een afspraak bij onze DSG-dokter.
Tuning DSG
Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.