De D-stand van een automatische versnellingsbak is bedoeld om in te rijden: de D staat tenslotte voor ‘Drive’. Het tegenovergestelde van de P-stand, dat staat voor ‘Park’; de parkeerstand. Je hebt dus een probleem wanneer je jouw wagen in de D-stand zet en gas geeft waarbij de auto blijft staan. Tijd om contact op te nemen met Dynamic Tuning in Hoogeveen om het probleem op te lossen.
De DSG: Direkt-SchaltGetriebe
De techniek van een dubbele koppeling - zoals gebruikt in een DSG - is al in de jaren 80 van de vorige eeuw ontwikkeld, maar Volkswagen verfijnde de techniek nog verder. Bij een versnellingsbak met dubbele koppeling zijn opeenvolgende versnellingen op een andere koppeling geschakeld. De eerste versnelling zit op een andere koppeling dan de tweede, de derde versnelling zit weer op dezelfde koppeling als de eerste. Bij het schakelen ondervinden beiden koppelingen kort enige slip. Terwijl de eerste versnelling loslaat, grijpt de tweede aan. Schakeltijden worden door deze werking tot een minimum beperkt.
Dubbele koppelingen bestaan zowel met natte- als droge platen. Een goed afgestelde DSG volautomatische versnellingsbak schakelt supersnel zonder verlies van snelheid en kracht (nagenoeg) en is brandstof besparend. Het is een genot om met een DSG te rijden, maar er kunnen zich problemen voordoen waardoor dat snel minder wordt. Een DSG moet altijd goed onderhouden worden, net als de rest van de auto.
Mogelijke oorzaken van het probleem
Dat een auto met een DSG niet wegrijdt in de D-stand kan meerdere oorzaken hebben waardoor een algehele controle en diagnose noodzakelijk is. Een aantal mogelijke oorzaken:
Interne mechanische beschadiging of slijtage
Onjuiste informatie van sensoren
De eigenlijke versnellingsbak van een DSG is een complex geheel en heeft eveneens een complex stuurorgaan: de mechatronic. Deze mechatronic voert de commando’s uit die de eigenlijke besturing geeft. Deze besturing bestaat uit specifieke software die allerlei informatie binnenkrijgt van sensoren in de versnellingsbak en uit de centrale besturing van de auto, zoals snelheid en dergelijke. Aan de hand van deze informatie en de instellingen berekent en bepaalt de DSG-besturing welke versnelling moet worden voor- en/of ingeschakeld. Het is niet voor niets dat hier soms problemen mee zijn en dat aanpassingen in de software of instellingen nodig zijn. In het geval van een mechanisch probleem zal het onderdeel vervangen of gereviseerd moeten worden.
Oplossing van het probleem
Laat ons het probleem voor je oplossen. Wij kunnen met onze jarenlange ervaring jouw automatische versnellingsbak helemaal controleren en een gedegen diagnose stellen van de gehele besturing. We kunnen de software vervangen, alles perfect op elkaar afstellen en zorgen dat je binnen korte tijd weer kunt genieten van het rijden.
Heb je een auto met een DSG en nog geen problemen, vergeet dan niet dat de versnellingsbak regelmatig onderhoud nodig heeft om bovenstaande problemen te voorkomen. Laat de DSG door ons op tijd voorzien van verse versnellingsbakolie, waarbij wij direct het hele systeem spoelen en de vervuiling verwijderen. Om kleine problemen met het schakelen van een DSG op te lossen is een automaatspoeling vaak al voldoende.
Bij dit probleem is het belangrijk alles te controleren, we voeren dan ook een uitgebreide diagnose uit. Op deze wijze kunnen we niet alleen de instellingen controleren, maar ook of de juiste software wordt gebruikt, de sensoren naar behoren werken en nog veel meer. Het kan echter best mogelijk zijn dat bij het onderzoek blijkt dat de versnellingsbak vervuild is door vervuilde olie. In dat geval is spoelen van de automaat waarschijnlijk voldoende, maar dat weet je pas wanneer alles weer werkt. Want pas dan kunnen we alles perfect instellen.
Tuning DSG
Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.