Hoe controleer je een te hoge NOx uitstoot van de auto? Kan dat wel en waarom is het belangrijk? We leggen het uit in dit artikel.
Alle auto’s stoten gassen uit
Dat alle brandstofauto’s bepaalde gassen uitstoten is algemeen bekend, onder andere koolstofdioxide en stikstofoxiden. Daarnaast stoten vooral dieselmotoren relatief veel fijnstof uit in de vorm van roetdeeltjes. Al deze dingen kunnen een gevaar vormen voor het milieu en onze gezondheid. Vandaar dat men in de loop van de jaren allerlei methodes heeft ontwikkeld die de uitstoot verminderen.
NOx uitstoot auto
NOx is de verzamelterm voor stikstofoxiden (N=stikstof en O=zuurstof). Hieronder vallen onder andere stikstofmonoxide (NO) en distikstofdioxide (NO2). Het zijn chemische verbindingen die alleen bij hoge temperaturen ontstaan tussen stikstof en zuurstof. Het betreft hier schadelijke gassen die vooral bijdragen aan de verzuring van regenwater en de afbraak van de ozonlaag. Dieselmotoren produceren meer stikstofoxiden dan een lpg- of benzinemotor, omdat de temperaturen in een dieselmotor nu eenmaal hoger zijn. Het is dus belangrijk de gevormde stikstofoxiden af te vangen en/of onschadelijk te maken.
Katalysator
Voor het onschadelijk maken van uitlaatgassen zorgt de katalysator. In een katalysator zitten geen filters, zoals men vaak denkt, maar bepaalde onderdelen met verschillende edelmetalen. De verschillende gassen reageren elk met een bepaald edelmetaal, waardoor ze worden omgezet in onschadelijke gassen. Voor het onschadelijk maken van stikstofoxiden gebruikt men een aparte katalysator in combinatie met een normale katalysator. Een slecht werkende katalysator is meestal de oorzaak van een te hoge NOx uitstoot.
Hoge temperatuur voorkomen door EGR
Stikstofoxiden ontstaan alleen bij hoge temperaturen en om te voorkomen dat de temperatuur in de verbrandingskamer te hoog wordt, maakt men gebruik van de EGR. EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation, wat betekent dat uitlaatgassen deels hergebruikt worden. Het doel van de EGR is het omlaag brengen van het zuurstofgehalte van de inlaatlucht. Hierdoor ontstaat een minder goede verbranding en een lage verbrandingstemperatuur. Het schakelen van de klep en de hoeveelheid gas dat teruggaat wordt geregeld door de centrale regelunit van de auto.
Zo is de klep bijvoorbeeld gesloten bij het starten van de auto of bij een te hoog of laag toerental. Al lijkt het gebruik van de EGR tegenstrijdig met het doel van een verbrandingsmotor, een goed werkend systeem draagt wel bij aan een schoner milieu. Een slecht werkende, vervuilde of vastzittende EGR-klep zorgt ook voor een te hoge NOx uitstoot.
Problemen met katalysator of EGR
De moderne auto maakt gebruik van heel veel sensoren waarmee het motormanagement de motor zo efficiënt mogelijk laat draaien. Hierdoor zal het systeem ook meestal op tijd waarschuwen bij problemen met een katalysator of EGR-klep, vaak door middel van een waarschuwing op het dashboard. Maar andere symptomen van problemen met de EGR kunnen onder andere zijn:
Je kunt een te hoge NOx uitstoot niet zelf controleren, maar je bent afhankelijk van de goede werking van onder andere de katalysator en de EGR. Het enige wat je kunt doen is op tijd reageren op de symptomen en natuurlijk de waarschuwingen op het dashboard.
Wat kunnen wij voor je doen?
Krijg je een melding op het dashboard over de EGR of het emissie-systeem, laat dat dan direct controleren door ons. Wij kunnen je helpen de oorzaak te vinden en het probleem voor je oplossen.
Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat. Lees meer over ons.