Wat is OBD (On Board Diagnostics)?
Om problemen en storingen in een auto snel op te kunnen sporen zit er een boordcomputer in een auto. Deze slaat gegevens op die uitgelezen kunnen worden via apparatuur.
Het apparaat wordt gekoppeld aan het OBD contact van de auto waarna de gegevens uitgelezen worden. Maar wat is OBD precies? In dit artikel kun je er alles over lezen.
Wat is OBD?
OBD staat voor On Board Diagnostics of te wel een diagnose systeem dat in alle moderne auto’s zit. Dit systeem is erg belangrijk voor het uitlezen van de gegevens van een auto.
Een auto heeft een boordcomputer, ook wel ECU genoemd. Via het OBD contact van een auto wordt er informatie verzonden van de ECU naar een diagnosesysteem. Hierdoor kan data ingezien worden en kan er naar foutcodes gekeken worden.
Er bestaan verschillende diagnosesystemen en verschillende soorten software. De mogelijkheden zijn afhankelijk van het OBD-systeem, een zeer professioneel systeem kan zelfs de software van een auto aanpassen via coderingen en programmeren.
De ontwikkeling van OBD
De eerste uitvoering van OBD werd in de jaren 80 ontwikkeld, dit wordt nu de OBD1 genoemd. OBD was er in eerste instantie op gericht om motoren van auto’s zo schoon en efficiënt mogelijk te laten draaien. Fabrikanten van auto’s werden verplicht om nieuwe auto’s te voorzien van een OBD systeem.
Het systeem moest aan de volgende eisen voldoen:
- Auto’s moeten voorzien zijn van een waarschuwingslamp dat gaat branden als er een motorstoring optreedt;
- De werking van de motor moet gemonitord worden. Foutcodes worden opgeslagen in de boordcomputer.
Hoofdoel van OBD1
Het hoofddoel van OBD1 was om een zo efficiënt mogelijke emissie te bereiken. Dat doel is met OBD1 niet bereikt. Het heeft echter wel voor veel verandering gezorgd.
Dankzij dit systeem werd het voor monteurs veel eenvoudiger om onderhoud te plegen aan auto’s. Simpelweg het uitlezen van het systeem zorgde ervoor dat duidelijke werd waar eventuele problemen bij een auto lagen.
Om de gegevens en foutcodes uit te lezen ontwikkelden automerken allen hun eigen software en OBD1-connector. Dat was erg onhandig voor garagebedrijven, ze hadden namelijk voor verschillende merken ander apparatuur en software nodig.
Als voorbeeld: voor het uitlezen van een Volkswagen had je andere middelen nodig dan voor een Renault.
OBD2; de meest recente versie
Sinds 1996 is OBD2 ingevoerd. In de Verenigde Staten werd deze direct in auto’s toegepast. De OBD2 aansluiting werd door autofabrikanten in Europa wel geïnstalleerd, maar er werd enige jaren gewacht met het gebruik van de nieuwe software.
Vanaf 2001 werd het voor alle benzinemotoren in Europa verplicht om aan de protocollen van OBD2 te voldoen. Voor dieselmotoren ging dat vanaf 2004 in. Alle auto’s in Europa die sinds 2004 zijn geproduceerd kunnen via OBD2 uitgelezen worden.
Om aan de nieuwe OBD versie te voldoen gelden er voor autofabrikanten meer eisen. Zo moet een auto met OBD2 voorzien zijn van een 16-polige stekker. Via deze stekker kan de monteur de auto uitlezen. Het nadeel van OBD1 was dat elk merk ander software gebruikte voor het uitlezen.
Bij OBD2 wordt voor alle merken hetzelfde software gebruikt. Dit maakte het mogelijk om diagnoseapparatuur te ontwikkelen dat voor alle auto’s geschikt is. Dat heeft veel voordelen voor garagebedrijven, want ze kunnen met dezelfde stekker voor het diagnosesysteem en dezelfde software verschillende automerken uitlezen. Dat was voorheen niet mogelijk.
OBD en het uitlezen van een auto
Alle auto’s zijn voorzien van een boordcomputer. In dit systeem worden alle gegevens verzameld en verwerkt van de betreffende auto. Voor het uitlezen van deze gegevens is diagnoseapparatuur nodig, hier wordt OBD voor gebruikt. OBD richt zich echter geheel op de motormanagement van de auto.
Het bekijkt hoe efficiënt de motor functioneert. Een auto heeft echter nog meer elektronische systemen. Deze kunnen ook via de OBD-connectie en stekker worden uitgelezen, maar er is andere software voor nodig. OBD2 software werkt dus wel voor alle verschillende automerken, maar alleen wat het motormanagement betreft.
Voor andere elektronische systemen mogen automerken hun eigen software gebruiken. Als je bijvoorbeeld naar de garage gaat voor het controleren van de stuurbekrachtiging van een Skoda, dan is daar ander software voor nodig dan voor Volvo.
Het motormanagementsysteem is makkelijk uit te lezen
Het motormanagementsysteem is dankzij OBD2 eenvoudig uit te lezen doordat hetzelfde diagnosesysteem en software wordt gebruikt voor alle automerken. Voor andere systemen in de auto bestaan er per merk een ander diagnosesysteem met bijbehorende software.
OBD staat ook onder andere benamingen bekend. OBD1 heet in de Verenigde Staten OBDI, OBD2 heet daar OBDII. In Azië heeft men een andere naam voor OBD2; JOBD. In Europa wordt ook wel de naam EOBD voor OBD2 gebruikt. Het gaat echter altijd om dezelfde software.
Auto laten uitlezen via OBD
Heb je een probleem met jouw auto? Brandt er een waarschuwingslampje of gaat een lampje niet uit, zelfs als er naar het probleem gekeken is? Kom dan naar Dynamic Tuning in Hoogeveen.
Dankzij onze kennis, onze ervaring, apparatuur en software komen wij altijd achter het probleem. Er bestaan twee manieren om een auto via OBD uit te lezen. Dat kan via een OBD handscanner of een uitgebreide diagnose via een pc. OBD handscanners worden door de meeste garagebedrijven gebruikt, dit is namelijk sneller.
Een OBD diagnose gaat echter veel verder, live data wordt op het computerscherm getoond waardoor we de gegevens veel beter kunnen inzien en interpreteren.
Wil je jouw auto laten uitlezen? Maak dan een afspraak bij ons!
Wil je dat wij je helpen?
Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.
Of bel ons via: 0528 22 33 66
Gerelateerde artikelen
We hebben nog meer blogs geschreven: