- Auto stottert of hapert
- Auto houdt in bij gas geven, schakelen of rijden
- Auto schokt
- Roetfilter en storingen
- Diagnose van het probleem
- Gratis ebook: Problemen met EGR Klep of Roetfilter?
- Inlaatspruitstuk
- EGR Klep
- Diagnose auto: een goed plan van aanpak
- Kort samengevat: hierom kies je voor ons!
- Gerelateerde diensten
- Wil je dat wij je helpen?
Auto hapert, stottert of schokt tijdens starten, rijden of gas geven?
Loopt je auto niet soepel? Hapert, stottert of schokt de motor van je auto wanneer je rijdt of de auto start? Herken jij de volgende problemen met jouw auto?
- Stottert de auto wanneer je rijdt?
- Hapert de auto tijdens het starten of rijden
- Maakt je auto schokkende bewegingen?
Grote kans dat er problemen zijn met de EGR Klep, het inlaatspruitstuk of het roetfilter. Al deze onderdelen staan met elkaar in verband. In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten over:
- Stotterende auto of motor
- Auto schokt bij optrekken, wegrijden, schakelen of rijden
- Auto houdt in bij wegrijden, schakelen, gas geven of optrekken
Auto stottert of hapert
Stottert de auto dan heb je het gevoel dat de auto steeds een schokje krijgt, toeneemt in vermogen en dan weer terugvalt qua vermogen. Doorgaans is een stotterende motor terug te leiden op 1 van deze drie oorzaken:
- Problemen met het roetfilter
- Problemen met het inlaatspruitstuk
- Problemen met de lambdasensor.
- Problemen met de katalysator
Heb je een oudere auto dan kunnen vervuilde of versleten bougies ook een oorzaak zijn van een een haperende motor. Een auto kan stotteren op het moment dat je schakelt, rijdt, optrekt of gas geeft. Soms komt het voor dat een auto regenereert op momenten dat dit niet de bedoeling is.
Dit kan de oorzaak van een stotterende auto zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer het roetfilter verzadigd is. Ook kan er sprake zijn van een vervuilde inspuiting waardoor de inspuiting van brandstof niet goed verloopt. In dat geval zal de auto zich ook vreemd gedragen. Doorrijden met een stotterende of haperende auto is niet verstandig. Simpelweg omdat je het probleem simpelweg vergroot. Een auto hoort niet te stotteren of te haperen.
Auto houdt in bij gas geven, schakelen of rijden
Het kan ook zijn dat je het gevoel hebt dat de auto inhoudt bij een koude motor, bij het opschakelen, gas geven of gewoon tijdens het rijden. Het betekent dat de auto vermogen verliest zonder dat je hier opdracht voor gegeven hebt.
Dit duidt vaak op een probleem met de auto. Het kan zijn dat dit samengaat met een waarschuwingslampje op het dashboard van je auto. Dit is echter niet altijd het geval. In alle gevallen raden wij je aan je auto uit te laten lezen zodat er een duidelijk diagnose gesteld kan worden met betrekking tot dit probleem.
Auto schokt
Op het moment dat de auto schokt voel je letterlijk een schokje tijdens het rijden. Dit kan zijn wanneer je optrek, schakelt, gas geeft of in een constant tempo rijdt. Op het moment dat je hier mee te maken hebt is het handig om je auto uit te laten lezen.
Er wordt dan een zogenaamde diagnose gesteld. Je auto wordt aan aparte apparatuur gekoppeld en vervolgens wordt het probleem uitgelezen. De oorzaak zit net als bij de haperende motor vaak in fouten in het verbrandingsproces, dat wil zeggen dat het gaat om problemen met het roetfilter, de EGR Klep of het inlaatspruitstuk.
Roetfilter en storingen
Allereerst is er het roetfilter. Dit is een verplicht onderdeel van de dieselauto. Een roetfilter kan verzadigd raken wanneer jouw auto het maximale roetgehalte bereikt. Wanneer dit aan een maximum zit wordt het regeneratieproces in gang gezet.
Wanneer door verschillende oorzaken het regeneratieproces niet op gang komt kunnen er storingen ontstaan. Een van deze storingen is een haperende motor. Een auto kan melding maken in de vorm van foutcodes m.b.t. het roetfilter.
Diagnose van het probleem
Wij starten altijd eerst met een diagnose van jouw auto. Daarbij kunnen wij precies uitlezen wat er met je auto aan de hand is. Zijn er problemen met het roetfilter dan kun je het roetfilter vervangen of roetfilter reinigen
Gratis ebook: Problemen met EGR Klep of Roetfilter?
Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:
- Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
- Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
- Wat de oplossing is voor deze problemen
Inlaatspruitstuk
Het inlaatspruitstuk zorgt voor de luchtstroom in de auto. Dit is weer nodig voor de juiste verbranding. Het inlaatspruitstuk in jouw auto kan verstopt raken door uitlaatgassen die een plakkerige aanslag (roet) produceren.
Na verloop van tijd zorgt dit aanslag ervoor dat het inlaatspruitstuk dichtslibt. Dynamic Tuning beschikt over de benodigde materialen om het gehele inlaatcircuit te reinigen zodat je weer met een schone auto de weg op kunt.
EGR Klep
Naast het inlaatspruitstuk en het roetfilter speelt de EGR Klep een belangrijk. Dit is een klep die standaard op alle dieselmotoren gemonteerd is. De klep zorgt voor een lagere NOx uitstoot van de motor. Dit is weer beter voor het milieu. De EGR Klep kan echter vervuild raken doordat de klep de hoeveelheid uitlaatgassen niet kan verwerken.
Een plakkerige aanslag verstoort de werking van de EGR Klep. Hiermee ontstaan er storingen in het motorproces. Gevolg is de haperende motor waar jij nu mee kampt. Blijkt uit de diagnose dat je problemen hebt met de EGR Klep dan kunnen wij de EGR Klep schoonmaken,EGR Klep vervangen of de EGR Klep verwijderen en wegschrijven
Zou je willen dat wij jouw auto uitlezen en vervolgens met advies op maat komen?
Stel je vraag via onze website of telefonisch (0528 22 33 66)? Wij raden je aan om zo snel mogelijk contact op te nemen om te voorkomen dat de problemen met jouw auto erger worden!
Diagnose auto: een goed plan van aanpak
In alle gevallen starten wij met de diagnose van jouw auto. Hiermee kunnen wij bijvoorbeeld:
- het verzadigingsprecentage van een roetfilter uitlezen
- het regeneratieproces handmatig opgestarten waardoor wij een probleemanalyse kunnen uitvoeren.
- foutcodes m.b.t. het inlaatspruitstuk en de EGR Klep uitlezen
Kort samengevat: hierom kies je voor ons!
Om deze redenen kies je voor ons:
- Wij doen een uitgebreide diagnose (we hebben de juiste apparatuur)
- Door onze kennis komen wij tot een oplossing voor elk probleem (vakkundig personeel)
- Duidelijke communicatieover tijdsduur en prijzen (zo voorkomen we misverstanden)
- Professioneel plan van aanpak (gebaseerd op praktijkervaring)
Gerelateerde diensten
- Chiptuning
- Automaatspoeling
- Vervangen roetfilter, reinigen roetfilter
- Vervangen EGR Klep, reinigen EGR Klep, verwijderen of wegschrijven EGR Klep
- DSG Dokter
Wil je dat wij je helpen?
Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.
Of bel ons via: 0528 22 33 66
Osman
op 08 Aug 2020Van lankveld
op 08 May 2019Seb
op 17 May 2019Danielle Brasser
op 05 Dec 2021Danielle Brasser
op 23 Dec 2021