Defecte of kapotte uitlaat

De uitlaat van een auto of elk ander motorvoertuig, voert de verbrandingsgassen af naar buiten. Een uitlaat moet aan een eisen voldoen om naar behoren te kunnen werken. Is een uitlaat defect, dan is dat een afkeurpunt voor de APK.

Onderdelen van een uitlaat

Elke uitlaat is verbonden met de cilinders van het motorblok met behulp van het uitlaatspruitstuk. Dit is het eerste onderdeel van een compleet uitlaatsysteem. Het uitlaatspruitstuk wordt niet vaak vervangen. De andere onderdelen van een uitlaat zijn:

Elke van deze onderdelen heeft zijn eigen functie en moet deze goed uitvoeren. Doet het onderdeel dat niet, dan moet het worden vervangen.

onderdelen defecte uitlaat oorzaken symptomen

Wat kan defect raken?

Katalysator

De katalysator zet schadelijke koolmonoxide, stikstofoxide en andere schadelijke gassen om in onschadelijke gassen. Het is dus geen filter zoals veel mensen denken, maar een ruimte waarin een chemisch proces plaatsvindt. In de katalysator bevinden zich zogenoemde omzetelementen met bepaalde edelmetalen. De schadelijke gassen (moleculen) reageren elk met een van de metalen, zodat de moleculen afbreken in onschadelijke delen. Een defect katalysator kun je onder andere herkennen door:

  • Motorstoring-lampje (vele mogelijke oorzaken)
  • Slecht lopende motor (kan veel meer oorzaken hebben)
  • Rammelend geluid
  • Slecht startende auto

Een katalysator kan een onderdeel zijn van de middendemper.

Turbo

turbo defecte uitlaat oorzaken symptomen

Een auto met een turbo kan veel voordeel hebben met betrekking tot de prestatie van de auto. Het is echter ook een onderdeel wat regelmatig defect kan raken. De turbo werkt namelijk onder extreme hoge temperaturen, druk en extreem hoge toerentallen. Een defecte turbo kun je herkennen door onder andere: Blauwe, zwarte of witte rook uit uitlaat

Hierbij merken we wel op dat deze symptomen ook andere oorzaken kunnen hebben. Maar het is beter dat jouw auto laat controleren op problemen. Wacht niet te lang om te hoge kosten te voorkomen.

Flexibel deel

Het flexibele deel van een uitlaat moet de trillingen en bewegingen opvangen die een uitlaat ondergaat. Een uitlaat zonder die onderdeel zal het niet lang volhouden. Het meest voorkomende defect is een scheur of scheurtje in het binnenste van dit onderdeel. Je hoort dan vaak een brommend geluid, vooral bij het optrekken. De motor kantelt op dat moment meer, en trekt dat het scheurtje even verder open. Een defect flexibel deel kun je alleen maar laten vervangen.

Middendemper

Een middendemper moet de uitlaatgassen afkoelen, transporteren en het geluid dempen. Een andere functie is het leveren van tegendruk, samen met de katalysator, voor een optimaal verbrandingsproces. Een kapotte middendemper is meestal te herkennen aan een ongewoon (brommend) geluid onder de auto. De bevestigingssteunen van de uitlaat zitten meestal aan de middendemper. Deze kunnen door erosie na verloop van tijd afbreken met alle gevolgen van dien.

Einddemper

De einddemper van een uitlaat moet de gassen verder afkoelen en het geluid naar een aanvaardbaar niveau brengen. In de einddemper zit naast een resonantiekamer, soms ook extra geluidsabsorberend materiaal. Een defect einddemper herken je eenvoudig aan het ronkende en/of rammelende geluid achter de auto.

Waar kunnen wij je bij helpen?

Herken je één van deze symptomen? Garage Jansen verzorgt de montage en reparatie van de uitlaat. Dan is het tijd om ons in te schakelen zodat wij het voor je kunnen controleren. Kom gewoon even langs of maak een afspraak. Wil je dat wij je helpen? Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op. Of bel ons via: 0528 22 33 66

Wil je dat wij je helpen?

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66

Gerelateerde artikelen: