Te lage turbodruk auto
Het principe van de turbo is eenvoudig, maar de regeling erachter zeer complex. Zo moet een turbo genoeg druk opbouwen en geeft een te lage turbodruk problemen. Hoe zit dat?
Principe werking turbo
Een turbo op een verbrandingsmotor doet niets anders dan de aangezogen en gefilterde lucht samenpersen en brengt het onder hoge druk naar de cilinders. Hierdoor ontstaat een efficiëntere verbranding en meestal een groter vermogen. Het proces is echter van veel meer factoren afhankelijk, want naast voldoende lucht is precies de juiste hoeveelheid brandstof nodig voor een goed verbrandingsproces. Het hele verbrandingsproces van een motor wordt dan ook geregeld door een aparte besturing: de ECU (engine control unit).
ECU en turboregeling
Voor een goede regeling heeft de turbo in de drukleiding een druksensor, de laaddruksensor, die de gemeten druk doorgeeft aan de ECU. Aan de hand van deze meting en de informatie van andere sensoren zoals de luchtmassameter en temperatuursensoren, bepaalt de ECU de hoeveelheid benodigde brandstof voor een optimale verbranding.
Waste gate en turboregeling
Elke normale turbo heeft de neiging om te veel druk op te bouwen door het toenemende toerental, bij het verhogen van het toerental van de motor. Om dit te voorkomen zal de ECU op een gegeven moment een deel van de uitlaatgassen omleiden door de zogenoemde waste gate of overdrukklep open te sturen.
Te lage turbodruk
Net als een te hoge turbodruk niet goed is voor een optimaal verbrandingsproces, geldt dat ook voor een te lage druk. Een te lage druk zal normaal gesproken door de ECU worden opgemerkt en doorgegeven aan de centrale computer van de auto, waarna een melding volgt.
Een te lage druk kan meerdere oorzaken hebben en deze kan zich ook buiten de turbo bevinden:
Turbo
- Slecht werkende of vastzittende waste gate: de druk schommelt te veel voor een goede werking.
- Vastzittende drukregeling van de variabele geometrie turbo: de schoepen worden niet op het juiste moment in de goede stand gezet.
- Speling op onderdelen in de turbo: elke speling op (draaiende) onderdelen heeft een nadelige invloed.
- Beschadigde schoepen compressorwiel.
Extern
- Fout in aansturing vanuit ECU: fout in software of instellingen.
- Defecte intercooler: een slecht werkende intercooler koelt de lucht niet goed genoeg en zorgt voor een slechtere verbranding.
- Defecte of vervuilde druksensoren: onjuiste drukmetingen hebben een onjuiste aansturing vanuit de ECU tot gevolg.
- Vervuiling inlaatsysteem.
- Onjuiste luchtmassameting.
Wat moet je doen bij een te lage turbodruk?
Je kunt het negeren, maar de motor zal niet lekker soepel lopen en meer brandstof verbruiken dan normaal. Je zult het waarschijnlijk niet negeren, omdat je bij een te lage turbodruk de nodige meldingen te horen krijgt en die kun je niet negeren.
Laat alles zo snel mogelijk controleren door een specialist, zodat je er zeker van bent dat het probleem blijvend wordt opgelost.
Gerelateerde onderwerpen
Wie zijn wij?
Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat. Lees meer over ons.