Noodloop auto geen vermogen

Noodloop auto geen vermogen

Verminderd vermogen van jouw auto? Het kan zijn dat de auto in de noodloop is beland. Wat kan er aan de hand zijn?De meeste auto’s worden tegenwoordig aangestuurd door de ECU (Electronic Control Unit). Als deze ECU een fout herkent terwijl de motor nog loopt dan wordt de noodloop van de auto ingeschakeld. Wanneer de auto in de noodloop gaat merkt u dit aan:

Een verstopt roetfilter kan de oorzaak zijn van schade aan de motor. Het motorvermogen neemt af en het brandstofverbruik neemt toe doordat uitlaatgassen net meer vrij kunnen stromen. Ook kan de motortemperatuur toenemen en wordt de motorolie stroperig. Deze signalen kunnen een acuut gevaar voor de motor betekenen.Wanneer deze problemen zich voordoen dan kan de auto in de noodloop gaan. Dit betekent simpelweg dat het ECU zelf bepaald dat er het niet veilig genoeg is om verder te rijden onder de huidige omstandigheden. Je dient dan ook z.s.m. een garage op te zoeken voordat u verder rijdt. In de garage kan men de foutcodes uitlezen en met een gepast advies komen.


Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:

  • Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
  • Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
  • Wat de oplossing is voor deze problemen
Een roetfilter is een verplicht onderdeel van de dieselauto. De roetdeeltjes die vrijkomen tijdens de verbranding in de motor worden opgevangen in een filter (het roetfilter). Wanneer dit filter verzadigd raakt, doordat het maximale roetgehalte is bereikt, treedt er een regeneratieproces op.

Bij dit proces wordt er extra diesel in de cilinders ingespoten tijdens de naverbranding. Zo ontstaat er een temperatuur stijging in het roetfilter. Dit is een temperatuur die ligt tussen de 500 en 700 graden.

Door deze hoge temperatuur worden de roetdeeltjes volledig verbrand. Nu kunt u zich voorstellen dat dit proces niet gunstig is voor het brandstofverbruik en de prestatie van de motor.Als er veel korte afstanden gereden worden komt de motor niet goed op temperatuur. In dat geval is de roetuitstoot aanzienlijk groter en wordt het roetfilter meer belast. Het regeneratieproces kan namelijk niet in werking gezet worden door de korte afstanden.

Gevolg is dat er storingen plaatsvinden en het brandstof verbruikt toeneemt. Een van de storingen kan dus het overmatig gebruik van rook of roet zijn.Dynamic Tuning kan middels diagnosesoftware het verzadigingsprecentage van een roetfilter uitlezen. Ook kan het regeneratieproces handmatig opgestart worden waardoor wij een probleemanalyse kunnen stellen.Wij bieden een tweetal oplossingen voor een vervuild roetfilter. Je kunt het:

Dynamic Tuning start met een diagnose van jouw auto. Wij beschikken over de juiste apparatuur om de foutcodes uit te lezen. Aan de hand van deze diagnose komen wij met een passend advies.Om deze redenen kies je voor ons:

  • Wij doen een uitgebreide diagnose (we hebben de juiste apparatuur)
  • Door onze kennis komen wij tot een oplossing voor elk probleem (vakkundig personeel)
  • Duidelijke communicatie over tijdsduur en prijzen (zo voorkomen we misverstanden)
  • Professioneel plan van aanpak (gebaseerd op praktijkervaring)

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66

HW Teunissen
Door

HW Teunissen

op 24 Jan 2020

Hallo wat zijn de kosten van een diagnose ? Ik heb een Volvo v50

Reactie plaatsen