Wil je echt alles uit jouw auto halen wat mogelijk is? Dan laat je hem afstellen, ‘tunen’. Chiptuning om precies te zijn. Elke auto kun je zo laten chiptunen dat hij b.v. zuiniger rijdt of meer vermogen krijgt dan zoals hij werd geleverd door de fabrikant. Ook de (automatische) versnellingsbak van de auto kun je laten tunen en dus ook de DSG-automaat (Direct Shift Gearing).
Wat is chiptuning?
Zoals hiervoor al is uitgelegd hebben alle auto’s bepaalde fabrieksinstellingen die door de fabrikant worden bepaald. Dit kan betrekking hebben op het brandstofgebruik, maar ook op het geleverde vermogen van de auto of het afstellen van de versnellingsbak. Tegenwoordig worden auto’s geheel bestuurd door software en gekoppelde elektronica met de bijbehorende sensoren.
Het enige wat jij als bestuurder moet doen is de versnelling bedienen, goed sturen en je voet op het juiste moment op het gaspedaal (of rem, of koppelingspedaal) zetten. De software van de auto regelt dan de rest en stuurt dan via de elektronica de verschillende onderdelen aan, zoals hoeveel brandstof er nodig is voor de gevraagde versnelling, het in/uitschakelen van de ‘traction control’, ABS enz.
Instellingen voor b.v. vermogen zijn dus opgeslagen in de software van de auto en net als bij een normale computer bij jou thuis kunnen die instellingen worden aangepast. Met een beetje verstand van de werking van een computer kun je deze sneller maken. Maar daar zitten grenzen aan. Maak je hem te snel, zal de processor te warm worden om nog goed genoeg te kunnen worden gekoeld, met als gevolg een nieuwe processor en hoge kosten.
Dezelfde regel geldt bij chiptuning van auto’s. Je kunt jouw auto flink meer vermogen willen geven, maar wanneer de versnellingsbak of koppelingsmechanisme daar niet op is gebouwd, heb of krijg je een probleem. De fabrieksinstellingen van een auto zijn zo dat deze binnen bepaalde veilige marges liggen. Belangrijk is te weten wat de marges zijn voordat je gaat chiptunen.
Hoe werkt chiptuning bij een DSG-Automaat?
Wanneer je de auto laat chiptunen en daarna meer vermogen levert is het verstandig ook de DSG-automaat te laten afstellen. Bij meer vermogen is de juiste werking van de koppeling van groot belang. Wanneer te veel vermogen wordt geleverd kan de koppeling b.v. gaan slippen. En omdat een DSG-automaat twee koppelingen heeft is het dubbel zo belangrijk dat deze juiste worden afgesteld.
Naast het slippen van de koppeling worden ook de schakeldruk en koppelbegrenzer optimaal getuned. Zijn deze juist afgesteld dan kunnen de schakeltijd en schakelmomenten worden getuned waardoor tot wel 30% sneller wordt geschakeld. Al met al is het dus belangrijk het in één keer goed te doen wanneer je jouw auto met DSG-automaat laat chiptunen.
Chiptuning stapsgewijs
Dit doet Dynamic Tuning bij chiptuning van een DSG-automaat:
Uitlezen van gegevens met onze diagnose apparatuur. Wij hebben de juiste apparatuur in huis om de gegevens van jouw auto uit te lezen.
Bepalen van standaard motorsoftware. We lezen de standaard motorsoftware uit met onze diagnose apparatuur.
Meting auto in de toestand op dit moment. We meten de actuele instellingen. Deze gegevens slaan wij op in een datalogboek.
Schrijven van het chiptuning programma. Wij schrijven het programma op maat voor jouw auto.
Verwerking programma + meten van de data. Het aangepaste programma wordt toegepast op jouw auto. Tevens doen we enkele testen.
Afstellen + Proefrit; Aan de hand van de meting volgt een verfijnde afstelling. Is dit akkoord dan eindigen we met een laatste proefrit.
Mijn Chiptuning
op 19 Jul 2019