Dashboardlampjes
Wat doe je wanneer één van de dashboardlampjes gaat branden? Motormanagement, EGR-klep? Veel mensen denken nog wel even door te kunnen rijden om na enkele dagen toch langs de weg te staan! Kijk zo snel mogelijk wat het lampje betekent als dat niet duidelijk is!
Zoveel lampjes!
De moderne auto van nu heeft zoveel ondersteunde en controlerende systemen dat het ondoenlijk is om ze allemaal te kennen. Natuurlijk ken je het rode ‘olielampje’ omdat die al heel lang standaard is. Het is ook één van de eerste lampjes die je leert te herkennen tijdens de rijlessen.
Maar een bandenspannings-controlesysteem pas enkele jaren verplicht op elke nieuwe auto maar is dat niet algemeen bekend. Je komt je er pas achter wanneer het oranje lampje gaat branden! En dan moet je eerst zoeken in het instructieboekje van de auto want de bandenspanning echt wel belangrijk.
Heel veel gekleurde lampjes
Wanneer je alle mogelijke waarschuwingen meetelt, zijn er wel 60 lampjes nodig! Zoveel zitten er waarschijnlijk niet op jouw auto maar toch is het wel belangrijk ze te kennen. Of in ieder geval moet je weten dat de ernst van de waarschuwing al met de kleur van het lampje wordt aangegeven:
- Groen: systeem of functie ok
- Wit: aanwijzing
- Geel of oranje: waarschuwing, zo snel mogelijk controleren
- Rood: serieuze waarschuwing; zo snel mogelijk actie ondernemen (stoppen, controleren, verhelpen)
Dashboardlampje Motormanagement
Eén van de belangrijkste systemen tegenwoordig is het motormanagement-systeem. Het motormanagement controleert én regelt het verbrandingsproces in de motor. Het is onderdeel van de ECU (Electric Control Unit). De ECU is het brein van de auto van waaruit alles wordt aangestuurd. Door bijvoorbeeld precies te berekenen hoeveel brandstof moet worden ingespoten zorgt het systeem ervoor dat de motor zo efficiënt mogelijk kan werken.
Hiervoor is natuurlijk allerlei informatie nodig die het motormanagement-systeem krijgt van meerdere sensoren die overal zitten. Eén daarvan is de lambdasonde die onder andere het zuurstofgehalte meet in de uitlaatgassen. Het motormanagement kan hieruit afleiden of het verbrandingsproces goed verloopt en of het brandstof-luchtmengsel moet worden aangepast.
Wanneer dit lampje brandt
Rij dan niet te lang door – als het systeem dat al toelaat – maar laat de fout direct uitlezen door de garage. Want die lampje kan meerdere foutcodes genereren welke vaak precies aangeven waar het probleem zich bevindt.
Soms kun je de informatie ook vinden op het scherm van de boordcomputer via de (meestal) ‘diagnose’-pagina maar vaak ook niet. Feit blijft dat je langs de specialist moet om het probleem op te lossen voordat het een groot en kostbaar probleem wordt.
EGR-klepstoring
Een belangrijk systeem die onder het motormanagement valt, is de EGR-regeling. Dit systeem regelt door de EGR-klep verder open of dicht te sturen, dat een deel van de uitlaatgassen terug wordt gevoerd naar de motor. Hierdoor wordt de uitstoot van stikstofoxiden verlaagd. Niet alle auto’s hebben een apart waarschuwingslampje hiervoor en de storing wordt pas na uitlezing van de foutcodes zichtbaar.
Dynamic Tuning helpt je op weg
Kom gewoon even langs met de auto of beleven om te overleggen. We zullen je altijd deskundig informeren en een afspraak is zo gemaakt al is voor het uitlezen soms geen afspraak nodig.