Dashboardlampje bandenspanning

Dashboardlampje bandenspanning


Veel mensen weten het niet maar tegenwoordig wordt er heel veel gecontroleerd in de auto zonder dat je het merkt. Pas als een dashboardlampje gaat branden kom je erachter dat het lampje überhaupt bestaat, zo ook het dashboardlampje bandenspanning.

Het lampje laat een dwarsdoorsnede van een band met uitroeptekenzien. Dan is het wel handig om te weten wat het betekent en niet zomaar door te rijden omdat de auto het verder wel goed doet.In de afgelopen decennia zijn er steeds meer controlesystemen in de auto’s aangebracht en de laatste jaren worden ze alleen maar slimmer maar ook complexer. De steeds strengere eisen die worden gesteld aan de auto met betrekking tot het milieu zorgt dat er steeds meer moet worden gedaan om aan die eisen te voldoen.Dit betekent dus ook heel veel meer mogelijke waarschuwingslampjes op het dashboard. Wanneer je alle mogelijke waarschuwing meetelt, zijn er wel 60dashboardlampjes nodig! Zoveel zitten er waarschijnlijk niet op elke auto maar toch is het wel belangrijk ze te kennen. Of in ieder geval moet je weten dat de ernst van de waarschuwing al met de kleur van het lampje wordt aangegeven:
  • Groen: systeem of functie oké
  • Wit: aanwijzing
  • Geel of oranje: waarschuwing, zo snel mogelijk controleren
  • Rood: serieuze waarschuwing; zo snel mogelijk actie ondernemen (stoppen, controleren, verhelpen)
Een handig maar toch ook eenvoudig systeem wat tegenwoordig vaak wordt toegepast, en verplicht voor elke nieuwe auto, is de controle op de bandenspanning. We weten allemaal dat een goede bandenspanning een goede wegligging bevordert. Iedereen die wel eens met een bijna lege band heeft gereden kan daar over meepraten.

Maar dat een te lage bandenspanning ook invloed heeft op het brandstofverbruik is weer minder bekend. Toch is het logisch want een lege band betekent meer wrijving waardoor er meer vermogen nodig is om de auto vooruit te krijgen. Naast het feit natuurlijk dat de band veel sneller slijt! Niet voor niets dat wordt aangeraden de bandenspanning regelmatig te controleren.

dashboardlampje-bandenspanning-icon

Daarom heeft men daar iets op bedacht; automatische controle bandenspanning. Zodra de spanning in één of meerdere banden te laag is, geeft een lampje op het dashboard dit aan. Meestal lijkt het op een dwarsdoorsnede van een te lege autoband met een uitroeptekenerin. Meer geavanceerde systemen geven precies aan welke band of banden een te lage spanning hebben, vaak met een tekst erbij.Om een daling van de bandenspanning te kunnen meten kun je of de druk zelf meten of door de draaisnelheid te meten. De omvang van de band wordt immers kleiner wanneer de spanning lager wordt waardoor de band meer omwentelingen zal moeten maken voor dezelfde snelheid.

De meeste systemen echter meten de druk rechtstreeks met speciale meetapparatuur die in de band zelf is aangebracht (speciaal ventiel) en die de gemeten waarden doorseint naar de controle eenheid.Uit onderzoeken blijkt dat veel autobezitters gewoon doorrijden terwijl de bandenspanning te laag is. Ofwel ze zien de waarschuwing niet, weten niet wat het lampje betekent of zijn gewoon eigenwijs. Het is waar dat soms een vals alarm wordt gegeven, maar beter een keer te veel gewaarschuwd dan te laat.

Dus brandt het dashboardlampje bandenspanning, controleer dan de bandenspanning en wanneer je het niet vertrouwt, kom je gewoon bij ons langs.Wij zijn altijd bereid jouw vragen te beantwoorden of de banden (en systeem) te controleren. Kom gerust langs of neem contactop.Wist je dat wij in onze kennisbank de betekenis van verscheidene dashboardlampjes hebben uitgeschreven:
Je kunt bij ons terecht voor:

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66

Reactie plaatsen