Autosleutel zit vast in het contact (DSG)

Het zal je maar overkomen: je komt thuis van een dag werken en je draait de autosleutel van het contact om maar die sleutel zit ineens vast. Je kunt hem niet verwijderen. Laten zitten tot de volgende ochtend is geen optie, want dan zou jouw bolide er de volgende morgen wel eens niet meer kunnen staan. Tijd om de pechhulp in te schakel. Wellicht dat zij het probleem (tijdelijk) kunnen verhelpen.

Contactsleutel vast in contact DSG

Contactslot en stuurvergrendeling

Normaal gesproken kun je een contactsleutel pas uit het slot halen wanneer de sleutel geheel is teruggedraaid op de eerste stand (0). Op het moment dat je de sleutel verwijdert zal de stuurvergrendeling, of kortweg het stuurslot, ingeschakeld worden. Het stuur is daarna niet meer te verdraaien en vormt een extra hindernis voor autodieven. Zet een auto pas uit wanneer deze geheel stilstaat en haal pas daarna de sleutel uit het contact. Je bent niet de eerste die de sleutel te vroeg verwijdert en de auto onbestuurbaar maakt op zijn laatste meters. Onnodig om te zeggen dat je dit tijdens het rijden ook niet moet proberen. Hetzelfde stuurslot kan voorkomen dat je de sleutel kunt omdraaien om de auto te starten. Vaak is het voldoende om dan even het stuur te bewegen om de vergrendeling los te maken. Gebeurt dit vaker, laat het slot dan nakijken op gebreken.

Contactsleutel vast in contact DSG contactslotContactslot en DSG

Een auto met een volautomatische versnellingsbak, zoals een DSG, heeft een extra beveiliging om te voorkomen dat je de sleutel onder het rijden kunt verwijderen. En dat is wat men soms in de haast vergeet: de keuzehendel of versnellingspook moet in de P-stand (Parkeren) staan voordat je de sleutel kunt verwijderen. Zolang een andere optie is gekozen (N, R, D, S) blijft de vergrendeling ingeschakeld. Zet de auto gewoon in de P-stand terwijl je de voet op de rem houdt en je kunt de sleutel zonder problemen verwijderen.

Probleem-contactslot

Tot zover een normaal werkend contactslot, maar waarom komt het probleem toch vaak voor bij een auto met volautomatische versnellingsbak? Je zou toch denken dat deze, vooral nieuwe auto’s beter beveiligd zijn. Precies, dat zijn ze ook, maar zoals altijd geldt ook hier: hoe meer elektronica en controles, hoe meer er mis kan gaan. In het geval van auto’s van het VAG-concern (Volkswagen, Audi, Seat e.d.) komt deze foutcode regelmatig voor: 00288 (decimaal) of 120 (hex.), bediening vergrendeling stuurkolom. Door een probleem geeft het systeem deze vergrendeling niet vrij. Het is waarschijnlijk een elektronisch probleem in het contactslot dat een garage of specialist voor je moet oplossen.

Wat doen wij?

Bij deze problemen met de DSG versnellingsbakken, is het belangrijk alles te controleren, we voeren dan ook een uitgebreide diagnose uit. Op deze wijze kunnen we niet alleen de instellingen controleren, maar ook of de juiste software wordt gebruikt, de sensoren naar behoren werken en nog veel meer.

Maak een afspraak bij onze DSG-dokter.

Tuning DSG

Wil je dat wij jouw auto en DSG Versnellingsbak tunen? Vraag gerust jouw prijsopgave op.

Offerte automaatspoeling

Gerelateerde onderwerpen

Reactie plaatsen