Levensduur DSG Versnellingsbak
Hoe lang gaat een DSG versnellingsbak mee? Niet zo makkelijk te beantwoorden maar we proberen het toch.
Wat is een DSG versnellingsbak
De kenners weten het natuurlijk wel maar voor diegene die het niet weten. Wanneer je zelf een auto rijdt met een DSG versnellingsbak dan weet je dat het gaat om een automatische versnellingsbak. Je hoeft niet te schakelen, alleen maar gas te geven en te remmen.
Veel automaten, zoals we die auto’s ook wel noemen, kun je ook nog wel met de hand bedienen door hiervoor te kiezen. Maar daar heb je natuurlijk geen automaat voor gekozen. En jij hebt gekozen voor een DSG-automaat vanwege zijn snelle en soepele schakelen. Want een goed werkende en afgestelde DSG versnellingsbak schakel zonder hapering en supersnel.
Hoe werkt de DSG versnellingsbak?
Een DSG is eigenlijk niets anders dan een handgeschakelde versnellingsbak die echter door een aparte unit wordt aangestuurd en bediend. Dus er is een onderdeel die het daadwerkelijk schakelen voor ons doet en de verschillende tandwielen op de as verplaatst. Dit onderdeel noemen we de mechatronic. Een ander verschil met een gewone versnellingsbak is dat de DSG een dubbele koppeling heeft op één as.
Een DSG wordt dan ook wel een Dual Clutch Transmission genoemd of DCT. En deze dubbele koppeling is nu net waar het om gaat om snel en soepel te kunnen schakelen. Terwijl bij een handgeschakelde versnellingsbak altijd de koppeling moet worden gebruikt om te kunnen schakelen, zal er altijd een moment zijn dat de aandrijving uitvalt totdat de verbinding weer is hersteld.
Hierdoor verlies je dus snelheid en tijd. Bij een DSG is altijd één van de twee koppelingen ingeschakeld en de bijbehorende gekozen versnelling (door de mechatronic). Terwijl de auto vaart maakt, zal de mechatronic ervoor zorgen dat de volgende versnelling alvast wordt voorgeschakeld. Deze versnelling is gekoppeld op de as die is verbonden met de koppeling die op dat moment niet in gebruik is.
Wanneer de mechatronic beslist dat de snelheid hoog genoeg is, zal gewisseld worden van koppeling: de ene wordt losgekoppeld en de ander juist gekoppeld. Daarna zal de volgende versnelling weer klaar worden gezet op de ontkoppelde as. Dit alles gaat zo snel dat er geen verlies optreedt en dat is waarom DSG zo populair is.
Technisch hoogstandje
Een DSG heeft dus een aantal cruciale onderdelen en zoals alles, kunnen ook deze onderdelen slijten of zelfs defect raken. Toch is de techniek zo verfijnd en de besturing zo slim dat er heel veel kan worden gedaan om dit te voorkomen. Wanneer een DSG versnellingsbak goed is afgesteld door een perfect werkende software, kan er niet zo veel misgaan.
De meeste slijtage zullen de koppelingsplaten en de synchromeshringen ondervinden. Tenslotte worden die telkens gekoppeld en ontkoppeld. De slijtage aan tandwielen en dergelijke kan op den duur verstoppingen veroorzaken maar ook dat kan door een ‘automaatspoeling’ eenvoudig worden opgelost. Ook problemen met de besturing, de mechatronic, komt over het algemeen vaker voor dan defecten aan de versnellingsbak zelf. Het is dan ook deze besturing die we kunnen tunen, beter afstellen.
Maar hoe lang gaat een DSG nu mee?
Je raadt het al! Dat is bijna niet te zeggen. Er zijn genoeg versnellingsbakken die 300.000 km mee zijn gegaan. We denken dat het ook vooral ligt aan de rijstijl die iemand heeft én, ook belangrijk, af en toe even de DSG laten controleren op werking om juist problemen te voorkomen!
Laat je DSG controleren
Neem direct contact op met ons wanneer de auto geheel niet meer rijdt en je vermoedt of zeker weet dat het de DSG betreft.