Foutcodes roetfilter

Foutcodes roetfilter


Heb je te maken met een storing aangaande het roetfilter? Dynamic Tuning kan de foutcodes m.b.t. het roetfilteruitlezen en het probleem voor je oplossen.

Het roetfilterlampje brandt

Het roetfilterlampje op het dashboard brandt wanneer er iets is met de roetfilter. Een roetfilter wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem gemonteerd. Als dit verstopt is of kapot gaat kan de motor of het filter schade oplopen. Zaak is om bij een garage het roetfilter te laten controleren.

Foutcodes roetfilter

Vermogensverlies van de auto

Bij het defect of verstopt raken van het roetfilter kan vermogensverlies van de auto optreden.

Een hoog brandstofverbruik

Ander kenmerkend symptoom van een kapot roetfilter kan een hoog brandstofverbruik zijn. Klanten signaleren dat een auto beduidend duurder gaan rijden waardoor ze aan de bel trekken bij de garage. Vaak wordt geadviseerd te kiezen voor een nieuw roetfilter. Maar dit is erg prijzig.

Recent project

Onderstaande Peugeot kampte met roetfilterprobleem. Bij het uitlezen kwamen de foutcodes P2463 en P2002 naar voren. Dynamic Tuning heeft deze problemen verholpen.

Peugeot 301 Roetfilter Storing P2463 p2002

Foutcodes roetfilter

De volgende foutcodes kunnen zich voordoen m.b.t. het roetfilter.

P2002P2003P200CP200D
Roetfilter cilinderrij 1 - efficiëntie onder drempelwaarde P2002Deeltjesafscheider, cilinderrij 2 - efficiëntie onder drempelwaarde P2003Dieselroetfilter, cilinderrij 1 - te hoge temperatuur P200CDieselroetfilter, cilinderrij 1 - te hoge temperatuur P200D
P200EP200FP2031P2032

Dieselroetfilter, cilinderrij 1 - te hoge temperatuur P200E

P200F Katalysator, cilinderrij 2 - te hoge temperatuur P200FP2031 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1 - storing in circuit P2031P2032 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1 - circuit laag P2032
P2033P2034P2035P2036
  Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1 - circuit hoog P2033Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 2 - storing in circuit P2034  Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 2 - circuit laag P2035Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 2 - circuit hoog P2036
P2080P2081P2082P2083
Sensor uitlaatgastemperatuur 1, cilinderrij 1 - bereik-Bedrading P2080Sensor uitlaatgastemperatuur 1, cilinderrij 1 P2081Sensor uitlaatgastemperatuur 1, cilinderrij 2 P2082Sensor uitlaatgastemperatuur 1, cilinderrij 2 P2083
P2084P2085P2086P2087
Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1 P2084Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1 P2085Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij P2086Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 2 P2087
P20E2P20E3P20E4P20E5
Temperatuursensor uitlaatgas 1/2, cilinderrij 1 P20E2 Temperatuursensor uitlaatgas 1/3, cilinderrij 1 P20E3 Temperatuursensor uitlaatgas 2/3, cilinderrij 1 P20E4 Temperatuursensor uitlaatgas 1/2, cilinderrij 2 P20E5
P2195P2196P2197P2198
Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1 P2195Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1 P2196  Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2 P2197  Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2 P2198
P2231P2232P2233P2234
Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1 P2231  Verwarmde lambdasonde 2, cilinderrij 1 P2232 Verwarmde lambdasonde 3, cilinderrij 1 P2233 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2 P2234
P2235P2236P2237P2238
Verwarmde lambdasonde 2, cilinderrij 2 P2235Verwarmde lambdasonde 3, cilinderrij 2 P2236Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1 P2237Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1 P2238
P2239P2240P2241P2242
Lambdasonde 1, cilinderrij 1 P2239Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2 P2240Lambdasonde 1, cilinderrij 2, positieve stroomregeling P2241Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, positieve stroomregeling P2242
P2243P2244P2245P2246
Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning P2243Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning P2244Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning P2245Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning P2246
P2247P2248P2249P2250
Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, referentiespanning P2247Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, referentiespanning P2248Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, referentiespanning P2249Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, referentiespanning P2250
P2251P2252P2253P2254
Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, negatieve stroomregeling P2251Lambdasonde 1, cilinderrij 1, negatieve stroomregeling P2252Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1 P2253Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2 P2254
P2255P2256P2428P2429
Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2 P2255Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2 P2256Uitlaatgastemperatuur, cilinderrij 1 - temperatuur te hoog P2428Uitlaatgastemperatuur, cilinderrij 2 - temperatuur te hoog P2429
P242AP242BP242CP242D
Temperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1 - storing in circuit P242ATemperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1 P242BTemperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1 - circuit laag P242CTemperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1 - circuit hoog P242D
P242EP242FP244AP244B
Temperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1 P242EDieselroetfilter - verstopping/asvorming P242F  Dieselroetfilter - verschildruk te laag P244A Dieselroetfilter - verschildruk te hoog P244B
P244CP244DP244EP244F
Dieselroetfilter, cilinderrij 1 - uitlaattemperatuur te laag voor regeneratie P244CDieselroetfilter, cilinderrij 1 - uitlaattemperatuur te hoog voor-regeneratie P244DDieselroetfilter, cilinderrij 2 - uitlaattemperatuur te laag voor-regeneratie P244EDieselroetfilter, cilinderrij 2 - uitlaattemperatuur te hoog voor-regeneratie P244F
P245EP245FP2459P2463
Druksensor dieselroetfilter B - storing in circuit P245EVerschildruksensor dieselroetfilter B - bereik/vermogen circuit P245FRegeneratiefrequentie roetfilter P2459Roetfilter verstopt P2463

Oorzaken kapot roetfilter

De oorzaken voor het vervangen van een roetfilter zijn uiteenlopend. Dit kan variëren van het rijden van korte afstanden waardoor verbranding niet optimaal is tot kapotte injectoren, een hoog olieverbruik en een openstaande EGR Klep.

Gevolg is dat er storingen optreedt en het brandstof verbruikt toeneemt. Ook kan het filter kapot gaan. De vraag is nu: ‘Welke mogelijkheden zijn er om de problemen met het roetfilter op te lossen?' Wij bieden twee oplossingen.

Roetfilter reinigen

Wij kunnen voor jou het roetfilter reinigen. Dit betekent dat het roetfilter van A tot Z wordt schoongemaakt waardoor problemen ontstaan door het verstopte roetfilter worden opgelost.

>> Roetfilter reinigen

Roetfilter vervangen

Wij demonteren het oude roetfilter en vervangen dit door een nieuw roetfilter. Zodoende kun je weer een behoorlijke periode vooruit met het nieuwe filter.

>> Roetfilter vervangen

Gratis ebook: Problemen met EGR Klep of Roetfilter?


Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:

  • Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
  • Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
  • Wat de oplossing is voor deze problemen

Gerelateerde diensten

Je kunt bij ons terecht voor:

Wil je hulp bij het roetfilter van jouw auto?

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66


Reactie plaatsen