Wanneer distributieriem vervangen?
Wanneer moet je eigenlijk de distributieriem van jouw auto laten vervangen en waarom is dat belangrijk om te weten? Op die vragen geven we hier antwoord, maar kom je er niet helemaal uit, vraag ons dan om advies en wij helpen je verder.
Functie van een distributieriem (of -ketting).
Of het nu gaat om een distributieriem of -ketting, dat maakt niet uit voor wat betreft de functie. Beiden brengen de draaiende beweging van de krukas over naar de nokkenas(sen). De nokken op de nokkenas bedienen via de zogenoemde klepstoters de kleppen in de cilinderkop, minimaal twee kleppen per cilinder, maar meestal meer.
Daarnaast kan de riem ook de waterpomp en/of brandstofpomp aandrijven, maar gebeurt dit vaak door de zogenoemde multiriem of riemen die gelijktijdig andere onderdelen kunnen aandrijven. Denk daarbij aan de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp. Een multiriem verwart men nogal eens met de distributieriem, maar is heel wat anders.
De in- en uitlaatkleppen van een cilinder moeten precies op het juiste moment open en dichtgaan, zodat een perfect verbrandingsproces ontstaat. Wanneer de afstelling (timing) van de kleppen niet goed is zal de motor slecht of niet lopen en in het ergste geval zullen de kleppen en zuigers beschadigd raken.
Ga naar wat is een distributieriem of ketting voor meer informatie.
Hoelang gaat een distributieriem mee?
Op een automotor kunnen meerdere riemen zijn gemonteerd die na verloop van tijd gaan slijten. Wie kent niet het piepende geluid van een auto waarvan de v-snaar slipt, vooral op oudere motoren. Tegenwoordig zijn de v-snaren veelal vervangen door getande riemen die veel meer grip hebben en houden.
Dat is voor een distributieriem van cruciaal belang, omdat deze absoluut niet mag verschuiven en de afstelling altijd hetzelfde moet zijn. Vandaar dat dit altijd getande riemen zijn of een ketting. Een riem zal echter altijd slijten en uitrekken na verloop van tijd. Hierdoor kan een distributieriem op een gegeven moment zelfs breken met alle gevolgen van dien, ondanks de spanrollen die de riem of ketting op spanning moeten houden.
Op tijd vervangen voorkomt problemen
Om deze problemen te voorkomen geeft de autofabrikant aan wanneer u de distributieriem moet laten vervangen. Dit zal altijd ruim op tijd zijn, maar neem niet het risico deze interval te negeren. Dit verschilt per type motor en kan al na 60.000 kilometer zijn, maar ook net zo goed pas na 180.000 kilometer.
Daarom is het voor jou belangrijk om te weten wanneer de distributieriem van jouw auto vervangen moet worden. De opgegeven kilometers zijn een leidraad, want een distributieriem kan sneller aan vervanging toe zijn door intensief gebruik van de auto in het stadsverkeer of juist wanneer je de auto heel weinig gebruikt. In dat geval gaat de ouderdom van de riem een rol spelen.
Ga je een tweedehands auto kopen, vraag dan altijd of de distributieriem al vervangen is of binnenkort aan de beurt is. Het vervangen van een distributieriem is een kostbare zaak, omdat er de nodige uren werk in gaan zitten en niet door de prijs van de riem zelf.
Onderhoudsbeurt
Bij elke (grote) onderhoudsbeurt is het de bedoeling dat de garage de staat van de distributieriem controleert, vooral wanneer de opgegeven kilometerstand bijna bereikt is. De riem kan namelijk beschadigd zijn door iets van buitenaf of ergens tegenaan lopen wat je niet hebt gemerkt. Laat daarom de auto op tijd onderhouden op de door de fabrikant voorgeschreven momenten.
Gerelateerde onderwerpen
Wie zijn wij?
Dynamic Tuning, Auto Excellent Garage Jansen en Carwash de Wieken: wij zijn een multifunctioneel autobedrijf, en we je kunnen helpen op veel verschillende terreinen. Bij onderhoud of bij reparatie van je auto ben je in onze garage aan het juiste adres. Wil je de auto upgraden dan verzorgen wij de complete tuning van je auto. Ook vind je op onze locatie een wasstraat, geschikt voor auto's en bedrijfsbussen. Kort gezegd: er is weinig waar we je niet mee kunnen helpen als het om auto's gaat. Lees meer over ons.