Wat is een fuseekogel en wanneer moet je het vervangen?

Wat is een fuseekogel en wanneer moet je het vervangen?

De fuseekogel, misschien heb je er wel eens van gehoord? Dit onderdeel van de auto staat ook wel bekend als draagarmkogel. Het is een belangrijk onderdeel van de ophanging van een auto. Een fuseekogel is gemaakt van hoogwaardige en duurzame metalen, hierdoor gaat het jarenlang mee.

Een draagarmkogel kan echter slijtage gaan vertonen en defect raken, waardoor je de fuseekogel moet vervangen. Maar hoe weet je of dit nodig is? In dit artikel kun je alles lezen over de fuseekogel; wat het doel ervan is en wanneer het vervangen moet worden.

De fuseekogel verbindt de voorwielen van een auto met de ophanging door middel van een bolvormig scharnier. Je kunt de fuseekogel iets vergelijken met een gewricht van een mens zoals een schoudergewricht. Deze bestaat uit een kom waarin een bol kan ronddraaien. In geval van een fuseekogel werkt het draaien dankzij lagers. De onderdelen van een fuseekogel zijn gemaakt van zeer hoogwaardig en duurzaam staal. Dit onderdeel van de auto krijgt namelijk grote krachten te verduren.

Iedere auto heeft twee fuseekogels, bij elk voorwiel één. De fuseekogel is een onderdeel van de complete draagarm, daarom staat het ook wel bekend onder de naam draagarmkogel. Elk onderdeel van de auto heeft een specifiek doel. Het doel van de fuseekogels is het onafhankelijk laten bewegen van de voorwielen.

Hierdoor kunnen ze oneffenheden in de weg onafhankelijk van elkaar opvangen en blijft de auto comfortabel rijden. Veel mensen zijn onbekend met fuseekogels, maar het zijn essentiële onderdelen van een auto. Het gehele gewicht van de auto rust er namelijk op. Het is belangrijk dat er geen speling komt op de kogels, dit kan er namelijk tot leiden dat de kogel breekt en de auto onbestuurbaar wordt.

Wat is een fuseekogel?

Als een fuseekogel defect is, dan zal deze vervangen moeten worden. De draagarmkogels zijn zeer sterk, daardoor gaan ze over het algemeen lang mee. In de meeste gevallen hoeven ze pas na zo’n 100.000 km vervangen te worden. Door trillingen ontstaat er slijtage en speling tussen de kogel en de kom.

Meer speling zorgt voor grotere trillingen waardoor de kogel defect kan gaan. De kans is dus zeer groot dat je een keer de fuseekogel zal moeten vervangen. Er zijn echter enkele factoren waardoor ze sneller kunnen slijten.

Deze factoren zijn:

  • Achterstallig onderhoud
    Er zit een stofhoes om het scharnierende gedeelte van het voorwiel. Deze houdt vuil tegen om slijtage te voorkomen. Het is daarom belangrijk om deze stofhoes jaarlijks te controleren;

  • Rijgedrag
    Als je heel sportief rijdt, dus ook bochten met een hoge snelheid neemt, dan nemen de krachten toe op de fuseekogels. Dat geldt ook voor het hard rijden over slechte wegen. Hierdoor zullen de fuseekogels sneller slijten.

  • Slecht wegdek en drempels
    Woon je in een omgeving waar de wegen slecht zijn, of woon je in een woonwijk met veel drempels? Ook dan krijgen de draagarmkogels het zwaar te verduren.

De symptomen van een kapotte fuseekogel

Een fuseekogel is dus een belangrijk onderdeel en moet vervangen worden als deze defect is, maar hoe merk je dat de fuseekogel kapot is? Je kunt hierachter komen tijdens de jaarlijkse inspectie, maar je kunt het ook zelf opmerken.

De symptomen van een defecte fuseekogel zijn:

  • Bonkende geluiden aan de voorkant van de auto
    Een rammelend geluid bij de ophanging aan de voorkant van de auto is het duidelijkste symptoom van een defecte fuseekogel. Het geluid is afkomstig van de kogel die te los in de kom zit.

  • Trillingen aan de voorkant van de auto
    Een ander bekend symptoom zijn trillingen van de ophanging. Deze worden steeds duidelijker en meer aanwezig, zelfs op een normale weg of in een bocht. Ook deze worden veroorzaakt door de losse kogel in de kom. Het scharnierende gedeelte heeft dan teveel ruimte waardoor trillingen ontstaan.

  • Slijtage van de banden
    Valt het je op dat de banden aan één kant harder slijten? Dat kan aan een defecte fuseekogel liggen. De wielen kunnen namelijk wat scheef gaan staan door het niet meer goed draaien van de kogel.

  • De auto trekt naar één kant
    Heeft jouw auto een stuurafwijking? Trekt het duidelijk naar één kant? Dat kan aan een defecte fuseekogel liggen.

    Als er speling ontstaat tussen de kogel en de kom, dan raakt de balans verstoord van de wielen. Hierdoor kan er een stuurafwijking ontstaan. Het is daarom belangrijk dat de wielen weer uitgelijnd worden als de kogels vervangen zijn.

Herken jij één van de bovenstaande symptomen? Dan is het belangrijk om dit te laten inspecteren door een garagebedrijf. De kans is namelijk groot dat de fuseekogel vervangen moet worden.

Dynamic Tuning helpt je graag! Onze ervaren monteurs weten dankzij de hulp van geavanceerde diagnose apparatuur binnen korte tijd het defect op te sporen en te repareren.

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact opnemen

Of bel ons direct via: (0528) 22 33 66

Wij hebben nog meer artikelen geschreven:

Reactie plaatsen