Het is goed mogelijk dat je de katalysator van je auto nooit hoeft te vervangen, want het heeft een lange levensduur. Mocht er toch een probleem optreden met dit onderdeel, dan is het zaak hier wat aan te doen. Het heeft namelijk een heel belangrijke functie. Wat doet de katalysator? Hoe weet je of het kapot is? Valt het te repareren? In dit blog beantwoorden we deze vragen.
Wat doet de katalysator?
De katalysator bevindt zich in het uitlaatsysteem van de auto. Het neutraliseert schadelijke stoffen die vrijkomen bij de verbranding van benzine.
De meest schadelijke en giftige stoffen die zowel het milieu als onze gezondheid aantasten indien ze uit de uitlaat zouden komen, zijn koolstofmonoxide, stikstofoxiden en onverbrande koolwaterstof. De katalysator zet deze stoffen met behulp van een chemische reactie om tot waterdamp, koolstofdioxide en stikstof – stoffen die een stuk minder schadelijk zijn voor het milieu.
De katalysator heeft een keramisch blok (een monoliet). Deze lijkt een beetje op een honingraat. Dit ontwerp geeft het blok een groot oppervlak, waardoor het uitlaatgassen in een vlot tempo neutraliseert.
Storing katalysator: welk lampje brandt er?
Heb je een probleem met de katalysator? Dan gaat het motorlampje branden. Dit betekent dat uitlaatgassen ongefilterd uit de uitlaat komen. Je hoeft niet de vluchtstrook op te zoeken, maar blijf ook niet onnodig rondrijden met een kapotte katalysator.
Symptomen van een kapotte katalysator
Er zijn veel symptomen die kunnen duiden op een kapotte katalysator. Sommige symptomen kunnen echter ook op andere problemen duiden. Vermoed je dat er iets mis is met je katalysator of met een ander auto-onderdeel? Stel een bezoek aan de garage dan niet uit.
1. De motor stottert
De katalysator neutraliseert normaal gesproken uitlaatgassen in een hoog tempo. Is het verstopt of vuil? Dan werkt het niet goed en dit zorgt ervoor dat de motor de uitlaatgassen niet kwijt kan. Dit maakt dat de motor stottert.
2. Een rammelend geluid
De monoliet kan los zijn geraakt van zijn behuizing. Hierdoor trilt het tegen de behuizing aan en dit geeft een rammelend geluid.
3. Een naar geurtje
Bij de verbranding van benzine komt waterstofsulfide vrij. De katalysator zet dit normaal gesproken om tot zwaveldioxide. Als de katalysator niet meer werkt, komt er echter waterstofsulfide uit de uitlaat. Dit stofje heeft de geur van rotte eieren.
4. Problemen met optrekken
Een kapotte katalysator kan een verhoogde druk geven in de motoruitlaat, waardoor de motor slechter presteert. Hierdoor heeft je auto minder power.
5. Het brandstofverbruik gaat omhoog
Verbruikt je auto veel meer brandstof dan voorheen? Het is mogelijk dat dit komt door een kapotte katalysator.
6. Opstartproblemen
Wil de auto niet of moeilijk starten? Dit kan veel mogelijke oorzaken hebben. Een daarvan is een probleem met de katalysator.
Wanneer gaat een katalysator kapot?
Normaliter gaat een katalysator net zo lang mee als de auto zelf. Het is echter niet onverwoestbaar.
Een katalysator kan verstopt raken wanneer je steeds zeer korte afstanden rijdt met je auto, omdat het onderdeel op deze manier niet warm genoeg wordt. Probeer dit te voorkomen door zo nu en dan minimaal een kwartiertje snelweg mee te pakken.
Meestal is een kapotte katalysator het gevolg van een probleem met de motor. Denk aan een onjuiste motortiming, bougies die aan vervanging toe zijn of een probleem met de zuurstofsensor. Wanneer brandstof onverbrand de katalysator bereikt, wordt de katalysator te warm. Het raakt los van de behuizing en de monoliet smelt.
Wat te doen bij een kapotte katalysator?
Hoewel het mogelijk is om de katalysator te vervangen, is het belangrijk de auto eerst grondig te laten controleren in de garage. Een probleem met de katalysator wordt meestal veroorzaakt door een probleem met de motor. Als je auto zowel een kapotte katalysator als een kapotte motor heeft, is het het waarschijnlijk niet waard om het voertuig te repareren.
Kun je doorrijden met een kapotte katalysator?
Een kapotte katalysator moet vervangen worden. Je kunt er niet mee door blijven rijden. Dit beschadigt de motor en een werkende katalysator is bovendien een verplichting. Bedenk daarnaast dat zonder dit auto-onderdeel de uitlaatgassen van je auto zeer giftig zijn. Dit is slecht voor het milieu en het kan zelfs voor levensgevaarlijke situaties zorgen.
Katalysator laten vervangen
Wil je je katalysator laten vervangen? Goedkoop is het niet, want dit auto-onderdeel bevat verschillende edelmetalen. Hoeveel de reparatie je gaat kosten, hangt af van het model auto dat je hebt en de loonkosten die de garage hanteert. In een gunstig geval ben je 450 euro kwijt, maar het kan je al snel meer dan 600 euro, of zelfs meer dan 1.000 euro kosten.
Conclusie
De katalysator is een belangrijk onderdeel van je auto en bovendien zeer kostbaar. Hopelijk hoef je het nooit te vervangen. Blijf echter niet doorrijden met een kapotte katalysator. Dit is slecht voor het milieu en slecht voor je auto. Het is beter om het onderdeel te vervangen of om een nieuwe auto te kopen.
Onderhoud en reparatie auto
Ons team van 10 monteurs staat voor je klaar om jouw auto te repareren zodat je weer snel op weg kunt. Naast autoreparatie staan onze monteurs ook voor jou klaar voor onder andere:
Of bel ons via: 0528 22 33 66
Gerelateerde artikelen
We hebben nog meer blogs geschreven: