Heb je een Volvo V40 of een van de andere modellen (vanaf 2008) met een automatische versnellingsbak? En heb je problemen met deze Powershift? Dan kunnen wij je helpen want wij hebben alles in huis om de problemen met deze Volvo op te lossen.
Een auto met een volautomatische versnellingsbak is een genot om in te rijden. Niet nadenken over het moment van schakelen en lekker ontspannen rijden. De powershift in een Volvo is afgeleid van de DCT (Dual Clutch Transmission) en heeft een dubbele koppeling.
Elke koppeling is verbonden met een eigen set van tandwielen voor een bepaalde versnellingen. De ene voor de even versnellingen en de andere voor de oneven versnellingen. Hierdoor verliest een powershift geen vermogen bij het schakelen zoals een normale automaat. Bij deze laatste moet aandrijving altijd even losgekoppeld van de versnellingsbak om te kunnen schakelen naar de volgende versnelling. Dit kost altijd even tijd en is langzamer dan bij een DCT automaat.
Wanneer een auto met powershift wegrijdt in de eerste versnelling, is de tweede koppeling gedeactiveerd en wordt de tweede versnelling alvast voorgeschakeld. Bij het schakelmoment zorgt het systeem ervoor dat de eerste koppeling deactiveert en tegelijkertijd de tweede inschakelt. Dit zorgt voor een uiterst soepele overgang zonder verlies van vermogen.
Daarna zet het systeem de derde versnelling weer klaar voor de eerste koppeling en hoeft het systeem alleen maar over te schakelen naar deze koppeling. Dit proces herhaalt zich zolang er op- of terug geschakeld moet worden.
Problemen met Volvo automaat powershift
Een automatische versnelling is technisch geheel met een geavanceerde besturing. En als er maar genoeg onderdelen en elektronica aan te pas komt, stijgt de kans op problemen. Goed en regelmatig onderhoud is dan ook essentieel voor dit soort versnellingsbakken.
De meest voorkomende problemen doen zich voor met:
Lekkages, vooral bij de ingaande as, zorgen vooral voor onbruikbare koppelingen.
TCM module: de Transmision Control Module die alles regelt en bestuurt. Zonder TCM kan de bak niet functioneren.
Sensoren die onjuiste waarden doorgeven, zorgen voor onjuiste beslissingen van de TCM, met alle gevolgen van dien.
Tandwielen die slijten door vuile transmissievloeistof.
Defecte kleppen: de kleppen regelen de doorvoer van de hydraulisch olie waarmee wordt geschakeld.
Grote kans dat er iets mis is met een of meerder onderdelen van de powershift, of met de afstelling.
Laat Dynamic Tuning de problemen oplossen
Bij Dynamic Tuning kunnen we elke automatische versnellingsbak onderwerpen aan een uitgebreide diagnose met onze speciale apparatuur. Hierbij komen alle problemen (meestal) direct naar voren en kunnen we de oplossing bieden.
Dat kan het vervangen van een onderdeel zijn, het beter afstellen van de schakelmomenten, reviseren van onderdelen of soms is alleen een spoelbeurt al voldoende. Voor een goede werking moet de bak regelmatig en goed onderhouden worden. Maar dat kan pas als alle problemen zijn opgelost.
Noodzakelijk onderhoud
Goed en regelmatig onderhoud is absoluut noodzakelijk voor het goed blijven functioneren van de powershift. Maak op tijd een afspraak voor een automaatspoeling (powerflush) of een diagnose wanneer je het vermoeden hebt dat er iets niet in orde is. Allen dan voorkom je hoge kosten voor reparatie van de powershift en kun je ontspannen blijven rijden.
Problemen met de Powershift?
Blijf niet rijden wanneer je iets denkt te voelen, horen of wanneer je vindt dat het schakelen anders verloopt dan normaal. Maak zo snel mogelijk een afspraak bij Dynamic Tuning, en wij kunnen de problemen voor je opsporen en oplossen. Ga naar de DSG-dokter voor Powershift,
Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden die wij bieden bij Dynamic Tuning om jouw Ford, Volvo, Fiat of BMW met DCT of Powershift optimaal te gebruiken? Belvoor meer informatie of kom langs.