Vraag een eigenaar van een auto met een DCT-versnelling of powershift, en hij/zij zal of lovend antwoorden, of de versnellingsbak iets minder krediet geven. Waarschijnlijk heeft de eerste een modernere versie dan de tweede persoon, die een oude versie in zijn 10 jaar oude auto heeft zitten. Waarom? Dat leggen we in dit artikel uit.
Wat is een DCT of Powershift?
DCT staat voor Dual Clutch Transmission, ofwel Dubbele Koppeling Versnelling, een automatische versnellingsbak die sneller kan schakelen tussen versnellingen. De DCT wordt ook wel eens aangegeven met TCT (Twin Clutch Transmission). Bij een normale automaat zit er altijd even een pauze tussen de opeenvolgende versnellingen, wat tijd en brandstof kost. De oorzaak van deze pauze is het even moeten ontkoppelen van de aandrijving, om de volgende versnelling in te kunnen schakelen, waarna de koppeling weer wordt ingeschakeld. Eigenlijk hetzelfde principe als een handgeschakelde versnellingsbak, maar dan automatisch.
Hoe kun je dan sneller schakelen zonder de aandrijving te ontkoppelen? Door gebruik te maken van twee koppelingen, waarvan altijd een is geactiveerd en de andere dus niet. Beide koppelingen zijn gekoppeld aan een eigen as met daarop tandwielen voor verschillende versnellingen; 1, 3, 5, R en 2, 4 en 6.
Terwijl de ene koppeling en as gebruikt wordt met ingeschakelde 1e versnelling, zorgt de besturing ervoor dat de 2e versnelling alvast wordt klaargezet op de andere as. Door daarna heel snel over te schakelen naar de tweede koppeling, en tegelijkertijd de eerste koppeling te ontkoppelen, verlies je (bijna) geen tijd en blijft de ingaande as altijd aangedreven. Daarna zet het systeem de 3e versnelling klaar op de 1e as, en schakelt het systeem weer over naar de eerste koppeling wanneer de besturing dit aangeeft. Dit proces herhaalt zich tot de laatste versnelling in gebruik is.
DCT vs DSG en PDK
Verschillende automerken gebruiken het principe van een dubbele koppeling toe, echter met elk een eigen naam. De principewerking is voor alle systeem gelijk, namelijk een dubbele koppeling gebruiken. Volkswagen ontwikkelde de DSG (Direkt Schalt Gebtriebe), en Porche de PDK (Porsche DoppelKupplung). En elk van deze systemen kent weer andere benamingen bij ander automerken, zoals S-Tronic voor de Audi en Q-tronic voor Alfa Romeo. Het zijn allemaal volautomatische versnellingsbakken, gebaseerd op hetzelfde principe.
Hoogwaardige techniek
Je kunt je voorstellen dat het aansturen van deze versnellingsbak een hoogwaardig staaltje van techniek is. Daarbij moet je niet alleen denken aan de besturing, maar ook de onderdelen in de versnellingsbak, en de koppelingen zelf. Alles moet perfect op elkaar zijn afgesteld, de besturing moet de juiste informatie van de verschillende sensoren krijgen en snel kunnen verwerken, zodat op tijd de juiste beslissing kan worden genomen.
Auto’s met DCT of Powershift
Er zijn twee automerken die de DCT ofwel Powershift in hun modellen gebruiken: Ford (sinds 2008):
Focus
B-, C-, en S-Max
Mondeo
Fiesta
Galaxy
Kuga
Volvo (vanaf 2008):
C30
V40, 50 en 60
S60, 70, 80 en 90
XC40, 60, 70 en 90
Daarnaast kennen de volgende merken modellen met DCT:
BMW
Fiat
Alfa Romeo
Problemen met de DCT
De DCT kent, net als de DSG, problemen met verschillende onderdelen. Vooral de oudere versies hadden kinderziekten. De techniek is in de loop van de jaren sterk verbeterd, maar toch kun je de volgende symptomen ervaren:
Geluiden uit de bak tijdens het schakelen
Schokken en trillen
Niet goed (slechte timing) en niet soepel schakelen
Elk van deze symptomen kan wijzen op een ander probleem, maar dat hoeft niet. Het is een complex systeem met een elektronische besturing door de TCM, de Transmission Control Module. De TCM vormt samen met de besturingskleppen een geheel, wat we de mechatronic noemen. De TCM is ook soms de oorzaak van de problemen, maar de DCT kent ook:
Lekkages
Vuile sensoren
Defecte koppeling
Defecte kleppen
Onderhoud belangrijk
Regelmatig onderhoud is belangrijk voor een DCT-automaat. Zonder onderhoud, kun je problemen verwachten. Vandaar dat wij je aanraden, je te houden aan het voorgeschreven onderhoud. Ga naar automaat spoelen.
Diagnose DCT / Powershift
Dynamic Tuning heeft de juiste apparatuur en specialisten in dienst, die bij elke DCT een juiste diagnose kunnen stellen, om de oorzaak te vinden van het probleem. Ga naar diagnose stellen.
Revisie DCT
Wij kunnen een DCT ook reviseren, zodat de versnellingsbak weer als nieuw zal presteren, zonder storende bijgeluiden, schokken en meer.
Problemen met de DCT?
Blijf niet rijden wanneer je iets denkt te voelen, horen of wanneer je vindt dat het schakelen anders verloopt dan normaal. Maak zo snel mogelijk een afspraak bij Dynamic Tuning, en wij kunnen de problemen voor je opsporen en oplossen. Ga naar de DSG-dokter voor DCT,
Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden die wij bieden bij Dynamic Tuning om jouw Ford, Volvo, Fiat of BMW met DCT of Powershift optimaal te gebruiken? Bel voor meer informatie of kom langs.