Overmatig verbruik roet rook auto

Overmatig verbruik roet rook auto

Komt er veel roet of rook vrij bij het starten of rijden met jouw auto? Dit kan wijzen op een storing m.b.t. het roetfilter. Dynamic Tuning is de specialist op het gebied van het oplossen van jouw roetfilterproblemen.

Extreme roet- of rookuitstoot

Het valt je op dat de auto veel rook of roet uitstoot? Meer dan in eerste instantie het geval was? Dit kan duiden op een kapot of verzadigd roetfilter.

Hoe werkt het?

Als het roetfilter verzadigd is kan het filter het roet wat verwerkt dient te worden niet meer aan. In een auto met roetfilter vindt een regeneratieproces plaats. Het kan zijn dat de motor gaat roken tijdens dit proces.

Wat is een regeneratieproces?

Een roetfilter is een verplicht onderdeel van de dieselauto. De roetdeeltjes die vrijkomen tijdens de verbranding in de motor worden opgevangen in een filter (het roetfilter). Wanneer dit filter verzadigd raakt, doordat het maximale roetgehalte is bereikt, treedt er een regeneratieproces op.

Bij dit proces wordt er extra diesel in de cilinders ingespoten tijdens de naverbranding. Zo ontstaat er een temperatuur stijging in het roetfilter. Dit is een temperatuur die ligt tussen de 500 en 700 graden. Door deze hoge temperatuur worden de roetdeeltjes volledig verbrand. Nu kunt u zich voorstellen dat dit proces niet gunstig is voor het brandstofverbruik en de prestatie van de motor.

Gratis ebook: Problemen met EGR Klep of Roetfilter?


 

Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:

  • Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
  • Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
  • Wat de oplossing is voor deze problemen
 

Oorzaak problemen roetfilter?

Als er veel korte afstanden gereden worden komt de motor niet goed op temperatuur. In dat geval is de roetuitstoot aanzienlijk groter en wordt het roetfilter meer belast. Het regeneratieproces kan namelijk niet in werking gezet worden door de korte afstanden. Gevolg is dat er storingen plaatsvinden en het brandstof verbruikt toeneemt. Een van de storingen kan dus het overmatig gebruik van rook of roet zijn.

Het verzadigingspercentage uitlezen

Dynamic Tuning kan middels diagnosesoftware het verzadigingsprecentage van een roetfilter uitlezen. Ook kan het regeneratieproces handmatig opgestart worden waardoor wij een probleemanalyse kunnen stellen.

De oplossing? Roetfilter vervangen of reinigen

Wij bieden een drietal oplossingen voor een vervuild roetfilter. U kunt het:

Hoe wij u helpen?

Dynamic Tuning start met een diagnose van jouw auto. Wij beschikken over de juiste apparatuur om de foutcodes uit te lezen. Aan de hand van deze diagnose komen wij met een passend advies.

Kort samengevat: hierom kies je voor ons!

Om deze redenen kies je voor ons:

  • Wij doen een uitgebreide diagnose (we hebben de juiste apparatuur)
  • Door onze kennis komen wij tot een oplossing voor elk probleem (vakkundig personeel)
  • Duidelijke communicatie over tijdsduur en prijzen (zo voorkomen we misverstanden)
  • Professioneel plan van aanpak (gebaseerd op praktijkervaring)

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde diensten

Wil je dat wij je helpen?

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66


Reactie plaatsen