- De automatische versnellingsbak of automaat
- DSG Automatische Versnellingsbak
- Voordelen automaatbak
- Verschil met handmatig schakelen
- Welke letters en wat betekenen de letters?
- Neutraal (N)
- Park (P)
- Drive (D)
- 1 of 2 als stand
- Sport(S) of Manual(M)
- Gratis ebook: deze problemen voorkom je wanneer je kiest voor automaatspoeling
- Problemen met je automaat?
- Gerelateerde diensten
- Meer weten?
Wat is een automatische versnellingsbak en hoe werkt dit?
Wat is een automatische versnellingsbak?En hoe werkt de automatische versnellingsbak eigenlijk? Dynamic Tuning heeft voor je op een rij gezet hoe de automaat werkt in een auto.
De automatische versnellingsbak of automaat
Een automatische versnellingsbak, de naam zegt het eigenlijk al, is een versnellingsbak die automatisch wordt bediend. Het schakelen tussen de verschillende versnellingen (de overbrenging) gebeurt zo soepel mogelijk. Dat wil zeggen zonder schokken. De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling.
Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling. Kies je voor een auto met automaat dan hoef je zelf dus niet te schakelen.
DSG Automatische Versnellingsbak
Goed om te weten is dat er naast de standaard automatische versnellingsbak ook een DSG automaat is. DSG staat voor Direct Shift Gearbox. Het is een manier van automatisch schakelen waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen schakelen en koppelen. Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling.
Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling. De ene koppeling voorziet in de even versnellingen, de andere koppeling voorziet in de oneven versnellingen. Hierdoor kan er sneller geschakeld worden van de ene versnelling naar de andere versnelling.
Voordelen automaatbak
De voordelen van een automaatbak:
- het comfort
- de veiligheid
- het bedieningsgemak
Verschil met handmatig schakelen
De werking van een automatische versnellingsbak is in theorie niet veel anders dan een handmatige versnellingsbak. Ze doen hetzelfde, alleen gaat het schakelen bij een automaat automatisch. Ander verschil is wel dat je een andere schakelpook hebt. Bij een automaat heb je een schakelpook die in verschillende standengezet kan worden. Je hebt verschillende letters die aangeven in welke stand je de schakelpook kunt/moet zetten.
Welke letters en wat betekenen de letters?
We leggen je uit welke letters/standen je terug vindt op een automatische versnellingsbak en waar deze voor staan:
Neutraal (N)
Je hebt de letter N, deze staat voor Neutraal.
Park (P)
De P staat voor Park: deze stand zorgt er voor dat de gehele versnellingsbak geblokkeerd staat. Dus eigenlijk is dit je handrem.
Drive (D)
Dan heb je de letter D en de D staat voor Drive. Dit is die stand die gebruikt als je gewoon wilt rijden.
1 of 2 als stand
Dan heb je ook nog uitvoeringen met een 1 of een 2 als stand. Hierbij wordt alleen de eerste of de tweede versnelling gebruikt. De 1 wordt meestal als trekversnelling gebruikt, zoals het trekken van zware ladingen. De 2 wordt vaak gebruikt wanneer het ’s winter erg glad kan zijn. Dit is vergelijkbaar met de handmatige versnellingsbak, op het moment dat je in de twee optrekt.
Sport(S) of Manual(M)
Tegenwoordig heb je ook een S of M stand. In deze stand kan jij zelf schakelen. Dit gebeurt met flippers of door een pookje naar voren of achter te bewegen. Dit kan wel alleen wanneer er elektronica in de versnellingsbak zit.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen. Dit doe je door de keuzehendel naar voren of achteren te bwegen. Ofwel richting het plus of min tekentje. Let wel: deze standen zijn optioneel, ze zitten niet standaard in je automatische versnellingsbak.
Gratis ebook: deze problemen voorkom je wanneer je kiest voor automaatspoeling
Heb je een auto met automatische versnellingsbak dan moet je dit weten!
- Wat de relatie is tussen vervuilde olie en problemen met de automaatbak
- Wat er precies gebeurt bij een automaatspoeling
- Alle voor- en nadelen op een rij
Problemen met je automaat?
Problemen met de automaatbak kunnen ontstaan door vervuilde olie. De vervuilde olie verontreinigt het complete systeem. Je kunt kiezen voor automaatspoeling waardoor je deze problemen definitief oplost. Dit zijn symptomen die passen bij problemen met de automaat:
- Automaat bonkt
- Automaatbak weigert of schakelt niet
- Disfunctioneren kickdown
- Olielekkage automaat: lekt jouw automaat olie?
- Toerental automaat schommelt?
- Versnellingsbak automaat slipt bij het schakelen
Gerelateerde diensten
Je kunt bij ons terecht voor de volgende diensten:
- Chiptuning
- Vervangen roetfilter, reinigen roetfilter
- Vervangen EGR Klep, reinigen EGR Klep, verwijderen of wegschrijven EGR Klep
- DSG Dokter
Meer weten?
Wij helpen je graag
Direct bellen: 0528 22 33 66
BestMike
op 13 Aug 2019Kaja
op 31 Jul 2019